۸۳ هزار مین در مرز ترکیه و ایران به هزینه اتحادیه اروپا پاکسازی می‌شود

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بودجه فاز سوم این طرح که در ترکیه انجام می‌شود و ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو هزینه در بر خواهد داشت، از سوی اتحادیه اروپا تامین می‌شود.

آگهی

دفتر برنامه عمران ملل متحد در آنکارا روز چهارشنبه اعلام کرد که ترکیه در برنامه ای مشترک با اتحادیه اروپا قصد دارد مرزهای شرقی خود با ایران را از مین های ضد نفر پاکسازی کند.

فاز سوم این پروژه که مبلغی بالغ بر ۱۸.۶ میلیون یورو هزینه خواهد داشت توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود و بخش‌هایی از مرز ایران و ترکیه را پوشش می‌دهد. در این عملیات قرار است ۸۳ هزار مین ضد نفر در بیش از ۴ میلیون متر مربع از مناطقی که وجود مین در آنجا برای ساکنان و کشاورزان و دامداران خطرناک است پاکسازی شود.

دولت ترکیه در فاصله سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۶ برای جلوگیری از ورود و عبور و مرور غیرقانونی قاچاقچیان و همچنین مقابله با اعضای حزب پ.ک.ک مناطق گسترده‌ای از مرز خود با ایران را مین گذاری کرده است.

نیکولاس مایر لاندروت، رئيس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه به همراه اولریش راینر، مدیر پروژه از بخش‌هایی از مناطقی که قرار است در آنجا مین‌ها پاکسازی شوند بازدید کردند. مایر لاندروت در اظهاراتی در این رابطه گفت: «حمایت اتحادیه اروپا از حذف مین‌های زمینی به ترکیه کمک می‌کند تا به تعهدات خود در حفاظت از مرزها عمل کند.»

ترکیه در سال ۲۰۰۴ به پیمان بین‌المللی اتاوا که در آن بر ممنوعیت استفاده از مین‌های ضد نفر تاکید می‌شود پیوسته و در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای نابودی این مین‌ها به کار بسته است. لاندروت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به پیمان اتاوا تاکید کرد که این برنامه به ترکیه کمک خواهد کرد تا به تعهدات خود در چارچوب این معاهده بهتر عمل کند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۰۴ به معاهده بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مین‌های ضد نفر (پیمان اوتاوا) پیوست و در سال‌های اخیر با پاکسازی مین‌ها در نوار مرزی و استقرار سامانه‌هایی که خطر جانی ندارند، موافقت کرده است. ترکیه یکی از ده کشوری است که بیشترین میزان مین در آنجا پاشیده شده است و مساحتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع در خاک این کشور آلوده است.

لوسیا وینتون، نماینده دائمی برنامه عمران و توسعه سازمان ملل در ترکیه نیز روز سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر در بیانیه‌ای از اجرای این پروژه حمایت کرده بود. وینتون در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «برنامه پاکسازی مرزهای شرقی ترکیه از مین یکی از گسترده‌ترین طرح‌هایی است که در این زمینه در دنیا و زیر نظر سازمان ملل انجام می‌شود. وسعت اراضی این طرح نشان می‌دهد دولت ترکیه در اجرای این امر جدی است.»

در این پروژه قرار است، ۱۷۵ نفر نیروی متخصص این امر به همراه ۱۶ سگ تشخیص مین در چهار استان ترکیه و همچنین بخش‌هایی از مرز با ایران برای عملیات مین‌روبی فعالیت کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین‌لرزه‌های شدید در کرت یونان؛ ترکیه نسبت به وقوع سونامی هشدار داد

روز جهانی پاک‌سازی زمین؛ ۵۰ میلیون نفر در ۱۸۰ کشور جهان زباله‌های رها شده در طبیعت را جمع کردند

موش مین‌یاب مدال طلای شجاعت دریافت کرد