نخست وزیر اسرائیل: برنامه هسته‌ای ایران تمام خطوط قرمز را رد کرده است

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت ایران در برنامه هسته‌ای خود از «تمام خطوط قرمز» عبور کرده ولی اسرائیل به تهران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

آگهی

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت ایران در برنامه هسته‌ای خود از «تمام خطوط قرمز» عبور کرده ولی اسرائیل به تهران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

نفتالی بنت که روز دوشنبه و نزدیک به ۱۰۰ روز پس از ادای سوگند به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، تهران را مسئول تامین بودجه، آموزش و مسلح‌سازی گروه‌هایی دانست که به تعبیر او به دنبال تسلط بر خاورمیانه و گسترش اسلام رادیکال در سراسر جهان و نیز نابودی اسرائیل هستند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که ایران می‌کوشد با گسترش حضور خود در لبنان، عراق، سوریه، یمن و غزه و هر جای دیگری بر منطقه مسلط شود.

آقای بنت همچنین با هشدار در خصوص این که برنامه هسته‌ای ایران «همچون آستانه تحمل اسرائیل به نقطه حساسی رسیده است»، تاکید کرد که تهران از تمامی خطوط قرمز عبور کرده و حتی بازرسی‌های بین‌المللی را نیز نادیده گرفته است. او در ادامه سخنان خود مدعی شد که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با «یک جهش بزرگ» در برنامه هسته‌ای خود و نیز در توانایی غنی‌سازی اورانیوم با درجه مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای رسیده است.

آقای بنت سپس با کنایه خطاب به حامیان دیپلماسی در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران گفت: «کلمات مانع چرخش سانتریفیوژها نمی‌شوند.»

نخست وزیر اسرائیل با ابراز نگرانی از این که ایران به دنبال تسلط بر خاورمیانه زیر یک «چتر هسته‌ای» است و خواستار تلاش هماهنگ جامعه بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شد.

البته او همچون گذشته به توانمندی اسرائیل برای اقدام یکجانبه علیه ایران نیز اشاره کرد و همزمان حکومت ایران را بسیار آسیب‌پذیر دانست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال، ایران که همواره وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند، روز جمعه اعلام کرد که به زودی به پای میز مذاکرات وین که با هدف احیای توافقنامه سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌های آمریکا تا دو روز پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در جریان بود، باز خواهد گشت.

همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در دیدار اخیر خود با نخست وزیر اسرائیل به پایبندی آمریکا به دیپلماسی برای حل مساله برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده بود، موضعی که او در جریان سخنرانی خود در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز تکرار کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر اسرائیل: پیشنهاد می‌کنم رهبران ایران به وضعیت مردم خود رسیدگی کنند

اولین روز ۷۶امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ بایدن: ایران به توافق هسته‌ای بازگردد ما نیز برمی‌گردیم

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟