وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیامدهای پیمان «اوکوس» را بررسی می‌کنند

وزرای خارجه اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)
وزرای خارجه اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه شب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل شود.

آگهی

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیامدهای پیمان امنیتی «اوکوس» بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا را بررسی خواهند کرد.

جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه شب به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل شود. به گفته سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا سه کشور ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا پیش از اعلام پیمان راهبردی در منطقه اقیانوس هند-آرام مراتب را به بروکسل اطلاع نداده بودند و با مقامات اتحادیه اروپا نیز مشورتی انجام نداده بودند.

فرانسه در واکنش به اعلام پیمان راهبردی جدید در منطقه اقیانوس هند-آرام سفرای خود را برای مشورت از واشنگتن و کانبرا فراخوانده است. استرالیا به دنبال اعلام پیمان امنیتی «اوکوس» قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه را فسخ کرد. آمریکا قرار است در چهارچوب پیمان امنیتی جدید زیردریایی‌هایی با انرژی اتمی به استرالیا تحویل دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به اعلام پیمان امنیتی «اوکوس» گفته است که روابط پاریس با آمریکا و استرالیا به دلیل «دروغگویی»، «دورویی» و «بی‌اعتنایی» وارد مرحله‌ای «بحرانی» شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که «یاس» فرانسه را درک می‌کند. با این حال هیچ کدام از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نفع فرانسه موضع‌گیری نکرده است.

سخنگوی اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که او «از نزدیک» شرایط را دنبال می‌کند. این در حالی است که به گفته سخنگوی دولت فرانسه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است طی روزهای آینده با همتای فرانسوی خود گفتگو کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون و بایدن برای حل بحران دیپلماتیک واشنگتن-پاریس تلفنی گفتگو کردند

فرانسه سفرایش در آمریکا و استرالیا را برای مشورت به پاریس فراخواند

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد