پارلمان اروپا خواستار اعطای ویزای ویژه به زنان پناهجوی افغان شد

گروهی از زنان که افغانستان را ترک کرده‌اند
گروهی از زنان که افغانستان را ترک کرده‌اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در قطعنامه‌ای که در پارلمان اروپا تصویب شد آمده است که اجرای برنامه اعطای ویزای ویژه به زنانی که به دنبال فرار از حکومت طالبان در افغانستان هستند باید بخشی از سیاست اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی و مهاجرت باشد.

آگهی

پارلمان اروپا روز پنجشنبه خواستار اعلام برنامه‌ای برای اعطای ویزای ویژه به زنانی شد که به دنبال فرار از حکومت طالبان در افغانستان هستند.

نمایندگان پارلمان اروپا با ۵۳۶ رای موافق به قطعنامه‌ای رای دادند که در آن بر لزوم کمک اتحادیه اروپا به کشورهای همسایه افغانستان به عنوان میزبان اصلی پناهجویان افغان تاکید شده است. این قطعنامه با ۹۶ رای مخالف و ۵۰ رای ممتنع تصویب شد.

پارلمان اروپا همچنین خواستار نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا برای ایجاد خطوط بشردوستانه در راستای توزیع کمک‌های انساندوستانه، آب آشامیدنی، محصولات بهداشتی و دارو بین پناهجویان افغان شده است. با این حال در این قطعنامه آمده است که این تدابیر از جمله کمک به کشورهای همسایه افغانستان نمی‌تواند جانشین سیاست جامع اروپا برای پناهندگی و مهاجرت شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مصوبه پارلمان اروپا آمده است که تمرکز سیاست اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی و مهاجرت باید بر روی اسکان افراد آسیب‌پذیر و کسانی باشد که بیش از دیگران در معرض خطر هستند. در ادامه تاکید شده است که اجرای برنامه اعطای ویزای ویژه به زنانی که به دنبال فرار از حکومت طالبان در افغانستان هستند باید بخشی از سیاست اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی و مهاجرت باشد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستند تا فورا درخواست‌های پناهندگی افغان‌ها را حتی در مواردی که درخواست آنها پیش از این رد شده است، مورد بازبینی قرار دهند. پارلمان اروپا تاکید کرده است که پناهجویان تحت هیچ شرایطی نباید به طور اجباری به افغانستان بازگردانده شوند.

پارلمان اروپا همچنین بار دیگر از کمیسیون اتحادیه اروپا خواست تا لایحه اعطای روادید بشردوستانه و تقسیم متناسب مسئولیت‌ها بین کشورهای عضو در زمینه پذیرش پناهجویان را ارائه کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان برای مقابله با پناهجویان، نیروهای مرزی خود را افزایش می‌دهد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است