بلینکن: کسی انتظار سقوط سریع کابل را نداشت؛ با آمریکایی‌های باقیمانده در افغانستان در تماسیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش هم گفت که نه او و نه هیچ کس دیگری هیچ چیزی ندیده بود که نشان‌دهنده سقوط ارتش و دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز باشد.»

آگهی

در میانه انتقادات فزاینده داخلی از سیاست دولت جو بایدن در افغانستان و خروج از این کشور پس از ۲۰ سال جنگ، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر اعضا کمیسیون امور خارجی کنگره حاضر شد تا از سیاست دولت متبوعش در این زمینه دفاع کند.

بلینکن در این نشست که روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر به صورت آنلاین برگزار شد، درباره پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت: «ما طیف وسیعی از حوادث احتمالی را برای خودمان پیش‌بینی و مطرح کرده بودیم. ما توانستیم سفارت را تعطیل کرده و پرسنل باقی مانده خود را در مدت ۴۸ ساعت به فرودگاه منتقل کنیم.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

«هیچ کس انتظار سقوط سریع کابل را نداشت»

آنتونی بلینکن با اشاره به این که هیچ کس انتظار نداشت این فروپاشی (سقوط کابل) به این سرعت اتفاق بیفتد، گفت: ««حتی با بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها نمی‌شد پیش‌بینی کرد که نیروهای دولتی افغانستان در حالی که هنوز نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، شکست بخورند.»

او خاطرنشان کرد: «ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش هم گفت که نه او و نه هیچ کس دیگری، هیچ چیزی ندیده بود که نشان‌دهنده سقوط ارتش و دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز باشد.»

وی با این حال افزود: «ارتش به دستور رئیس جمهور در حالت آماده‌باش قرار داشت و توانست با تأمین امنیت فرودگاه، کار انتقال افراد را در عرض ۷۲ ساعت آغاز کند.»

او یادآوری کرد که انتقال ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل کاری بود که به واسطه «تلاش فوق‌العاده دیپلمات‌ها، نظامیان و کارشناسان اطلاعاتی» آمریکا «در سخت‌ترین شرایط قابل تصور» انجام شد.

او گفت که دولت آمریکا تا پایان ماه اوت «تقریباً» تمام افغان‌ها و آمریکایی‌هایی را که هنوز در افغانستان بودند و می‌خواستند از آنجا خارج شوند، از کابل به خارج منتقل کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تأکید کرد که تصمیم رئیس جمهوری جو بایدن برای تخلیه فوری افراد از فرودگاه کابل به دلیل «فروپاشی نیروهای امنیتی و دولت افغانستان» بوده است. وی افزود که اگر بایدن نیروهای آمریکایی را فورا از افغانستان خارج نمی‌کرد، طالبان حملاتش به ارتش آمریکا و متحدانش را «از سر می‌گرفت».

«با آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان هستند در تماسیم»

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت بایدن به کار خود برای کمک به آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان بوده و مایل به خروج هستند، ادامه می‌دهد.

وی گفت: «ما در تماس مداوم با آن دسته شهروندان آمریکایی هستیم که هنوز در افغانستان هستند و به ما گفته‌اند که می‌خواهند آنجا را ترک کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: چاره‌ای جز گفتگو با طالبان نداریم

کابل بدست طالبان سقوط کرد؛ طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، اغتشاش در فرودگاه پایتخت

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند