طالبان مدعی تصرف ولایت پنجشیر شد؛ جبهه مقاومت ملی افغانستان: صحت ندارد

طالبان اعلام کرد که ولایت پنجشیر را تصرف کرده است
طالبان اعلام کرد که ولایت پنجشیر را تصرف کرده است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه طالبان امروز دوشنبه ۱۵ سنبله/ شهریور (ششم سپتامبر) اعلام کرد که این گروه کنترل کامل دره پنجشیر که آخرین نقطه‌ خارج از کنترل آن‌ها بوده را به دست گرفته است.

آگهی

گروه طالبان اعلام کرد کنترل کامل دره پنجشیر، یعنی آخرین نقطه‌‌ای از افغانستان که خارج از کنترل آنها بوده را به دست گرفته است، اما جبهه مقاومت پنجشیر این خبر را تکذیب کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای که بامداد دوشنبه ۱۵ سنبله/ شهریور (۶ سپتامبر) منتشر شد، گفت: «با این پیروزی (تصرف ولایت پنجشیر) کشور ما از این پس به صورت کامل از منجلاب جنگ خارج شده است و مردم دیگر در آزادی، صلح و رفاه زندگی خواهند کرد.»

مجاهد مدعی شد: «شورشیان کشته شدند یا فرار کردند و مردم محترم پنجشیر از دست گروگان‌گیران نجات یافتند.»

با این حال جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، تصرف این دره مهم در افغانستان را توسط طالبان تکذیب کرد.

توئیت احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان

در روزهای گذشته و با تصرف پایتخت افغانستان و کنترل تمام این کشور به دست طالبان، درگیری‌های شدیدی در ولایت پنجشیر که در شمال کابل واقع شده است بین شبه نظامیان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی رخ داد.

روز یکشنبه پنجم سپتامبر در حملات شبه نظامیان طالبان به ولایت پنجشیر، فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی و ژنرال عبدالودود ذره، خواهرزاده و دستیار احمدشاه مسعود کشته شدند.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان روز یکشنبه گفته بود که بر اساس درخواست شورای علمای دینی افغانستان، آماده انجام گفتگو برای صلح با طالبان است.

در هفته گذشته گروه طالبان چندین بار مدعی شده بود که موفق شده ولایت پنجشیر را به طور کامل به تسلط خود در آورد.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و شماری از شبه نظامیان محلی در پنجشیر و اعضای سابق ارتش افغانستان جبهه‌ای موسوم به «جبهه مقاومت ملی» را علیه طالبان تشکیل دادند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ولایت پنجشیر به عنوان منطقه ضد طالبان و محل فرمانده احمد شاه مسعود که در سال ۲۰۰۱ توسط گروه القاعده ترور شد، مشهور است. احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ نیز با نیروهای شوروی جنگیده بود.

احمد مسعود امروز دوشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «طالبان با ما نمی جنگند بلکه ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات این کشور آنها را رهبری می‌کنند. طالبان آنقدر قوی نیست که با ما درگیر شود اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند.»

پیشتر اعلام شده بود که ژنرال فیض حمید، رئیس کل سازمان اطلاعات ارتش پاکستان روز شنبه ۴ سپتامبر به دعوت طالبان به کابل سفر کرده است و روز گذشته نیز اخباری در مورد حمله بالگردها و پهپادهای پاکستانی به پنجشیر منتشر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد