کودتای نظامی در گینه؛ رئیس جمهوری دستگیر و اجرای قانون اساسی متوقف شد

کودتای نظامیان در گینه
کودتای نظامیان در گینه Copyright AFP Photo
Copyright AFP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع گینه پیش‌تر برغم انتشار ویدیوی کودتاچیان که در آن رئیس جمهور در اسارت نظامیان به تصویر کشیده شده بود ادعا کرد که حمله به کاخ ریاست جمهوری مهار شده است.

آگهی

رسانه‌های بین المللی روز یکشنبه از وقوع کودتا در گینه خبر داده و اعلام کردند که نظامیان رئیس جمهوری و دولت را از کار برکنار کرده‌اند.

هنوز انگیزه اصلی کودتاچیان به روشنی اعلام نشده و خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که مشخص نیست کنترل اوضاع به درستی در دست کیست.

ساعاتی پس از اعلام دستگیری رئیس جمهوری گینه، آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد کودتا در این کشور را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آلفا کُنده شد.

فرانس‌پرس در گزارشی اعلام کرد که افسران نیروهای ویژه گینه مدعی شدند آلفا کُنده، رئیس جمهوری را دستگیر و نهادهای دولتی را منحل و اجرای قانون اساسی این کشور را متوقف کرده اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ساعاتی پیش از آن صدای تیراندازی شدید در اطراف کاخ ریاست جمهوری گینه در شهر کوناکری شنیده شده بود.

کودتاچیان در ویدیویی به گفتگو با آلفا‌ کُنده پرداخته و از وی می‌پرسند که آیا با او بدرفتاری شده؟ رئیس جمهوری نیز که با شلوار جین و پیراهنی نامرتب روی مبلی لم داده از پاسخ به آنها طفره می‌رود.

AFP
آلفا کًنده، رئیس جمهوری گینه که به ادعای کودتاچیان دستگیر شده استAFP

گروهی از نیروهای ارتش سپس با انتشار یک پیام ویدیویی از سرنگونی دولت و بازداشت آلفا کنده خبر داده بودند. این در حالیست که وزارت دفاع گینه پیش‌تر برغم انتشار ویدیوی کودتاچیان که در آن رئیس جمهور در اسارت نظامیان به تصویر کشیده شده بود ادعا کرد که حمله به کاخ ریاست جمهوری مهار شده است.

سرهنگ دوم مامادی دومبویا، فرمانده نیروهای ویژه گینه در پیام ویدیویی دیگری تاکید کرد: «ما تصمیم گرفتیم پس از دستگیری رئیس جمهوری که اکنون کنار ما است قانون اساسی، کلیه نهادها و دولت را منحل کنیم و کلیه مرزهای زمینی و هوایی کشور را نیز ببندیم.»

وی که پرچم کشورش را به خود پیچیده بود در این پیام ویدیویی که سپس ساعت ۱۴ به وقت گرینویچ پس از قطع برنامه‌های عادی از تلویزیون ملی گینه نیز پخش شد دولت را به سوءمدیریت محکوم کرد.

وزارت دفاع گینه در بیانیه خود تاکید کرده بود که کودتاچیان قبل از حرکت به سوی کاخ ریاست جمهوری با تیراندازی رعب و وحشت در کوناکری به راه انداختند اما گارد ریاست جمهوری با پشتیبانی نیروهای دفاعی و امنیتی، وفاداران به دولت و جمهوری خواهان حمله مهاجمان را خنثی کردند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تمدید وضعیت فوق‌العاده در میانمار؛ رهبر کودتاچیان: انتخابات را دو سال دیگر برگزار می‌کنم

پوتین آمریکا را به سازماندهی کودتا در اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد

فرانسه عملیات مشترک با ارتش مالی را در واکنش به کودتای اخیر به حالت تعلیق درآورد