راهپیمایی فعالان حقوق زنان در کابل با شعار «ما همه با هم هستیم، ظلم و ستم شکستیم»

راهپیمایی فعالان حقوق زنان در کابل با شعار «ما همه با هم هستیم، ظلم و ستم شکستیم»
Copyright Euronews
Copyright Euronews
نگارش از Anelise Borges
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما خیلی از اعضای طالبان را در همین خیابان‌ها دیدیم که می‌گفتند زنان نباید اینجا باشند، باید به خانه برگردند. جای زن خانه است.»

آگهی

گروهی از فعالان حقوق زنان روز جمعه در کابل، پایتخت افغانستان برای دفاع از حقوق زنان و ابراز نگرانی از پایمال شدن دستاوردهای دو دهه گذشته راهپیمایی کردند.

«این زنان شعار می‌دادند ما همه با هم هستیم ظلم و ستم شکستیم»، «مشارکت سیاسی، زن قانون اساسی».

طالبان اگرچه ادعا می‌کنند رویه دوره حکومت در دهه ۱۹۹۰ را کنار گذاشته، اما پیشاپیش با اعلام اجرای قوانین شریعت و برقراری حکومت اسلامی، نگرانی‌های بسیاری را از احتمال تضیع دوباره و سیستماتیک حقوق زنان ایجاد کرده اند.

یکی از زنان حاضر در این راهپیمایی به یورونیوز گفت: «ما همه برابریم. ما باید در تصمیم‌گیری‌ها، در سیاست، در آموزش و مشاغل مشارکت داشته باشیم. همه حق دارند. نمی‌توانیم در خانه ساکت بنشینیم.» وی با اشاره به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و وضعیت مبهم این کشور افزود: «وقتی حکومتشان برقرار شود، آن‌ها دیگر به ما اعتمادی نخواهند داشت. به ما زنان اجازه مشارکت نخواهند داد. آن‌ها همان طالبان ۲۰ سال پیش خواهند شد. نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم. اگر ایالات متحده و دیگر کشورها به آن‌ها اعتماد دارند، چرا شهروندانشان را از افغانستان بیرون بردند؟ همین ما را می‌ترساند. همه دخترانی که اینجا هستند را می‌ترساند.»

آن‌لیز بورجس، خبرنگار یورونیوز در کابل می‌گوید: «بسیاری در اینجا از اینکه جامعه جهانی افغانستان را به حال خود رها کرد و قدمی برای تضمین حقوق آن‌ها برنداشت، شکایت می‌کنند. زنان معترض تلاش می‌کنند به سوی وزارت کشور بروند. اما ما خیلی از اعضای طالبان را در همین خیابان‌ها دیدیم که می‌گفتند زنان نباید اینجا باشند، باید به خانه برگردند. جای زن خانه است.»

یکی از اعضای طالبان به یورونیوز گفت:‌ «همه افغان‌ها در امان هستند. ما عفو عمومی اعلام کرد. بخشش شامل همه شده است، چه مجرمان و چه بی‌گناهان. زندگی و مایملک مردم در امان است. ما خادم به اسلام و کشورمان خواهیم بود. این وظیفه ما است. آن‌هایی که به خارج رفته اند، باید به میهنشان بازگردند چرا که کشور ما مثل مادر همه ما است. آن‌ها باید بازگردند تا همه با هم سرزمینمان را از نو بسازیم.»

طالبان پس از سقوط بی‌دردسر کابل، اعلان عفو عمومی کرد. این گروه پرشمار و پرقدرت، احتمالا بتواند نظم و آرامش را به مدد زور و همکاری اعضا و هواداران گسترده‌اش در کشور حاکم کند و با کمک‌های «بشردوستانه» جامعه جهانی و دوستان رنگارنگ در منطقه، چرخ اقتصاد افغانستان را از نو به حرکت درآورد. با این حال، برپایی امارت اسلامی و اجرای سفت و سخت شریعت، بدون شک جایگاه زنان در افغانستان را تضعیف خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان با شلیک هوایی مانع برپایی تظاهرات زنان در کابل شدند

گزارش اختصاصی یورونیوز از گوانتاناموی افغانستان؛ وقتی زندانیان زندانبان می‌شوند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد