آمریکا: در صورتی که طالبان به تعهدات خود عمل کنند با آنها همکاری می‌کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به «جوّ امنیتی نامشخص و شرایط سیاسی» در افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده فعلا حضور دیپلماتیک خود در کابل را متوقف و فعالیت‌های سفارتش را به دوحه قطر منتقل کرده است.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ساعاتی پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان گفت که ایالات متحده اگر طالبان به تعهدات خود پایبند باشند، «با آنها همکاری خواهد کرد».

آقای بلینکن با تأکید بر اینکه مسئولان جدید افغانستان برای تقاضای مشروعیت و حمایت جامعه بین‌المللی باید «استحقاق» داشته باشند، گفت: «هر گامی که ما برمی‌داریم نه بر اساس آنچه دولت طالبان می‌گوید، بلکه بر اساس آنچه که این گروه برای انجام تعهدات خود انجام می‌دهد، انجام می‌شود.»

وی افزود: «طالبان مشروعیت و حمایت بین‌المللی می‌خواهند. پیام ما این است که برای کسب مشروعیت و حمایت، باید شایستگی آن حاصل شود.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به «جوّ امنیتی نامشخص و شرایط سیاسی» در افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده فعلا حضور دیپلماتیک خود در کابل را متوقف و فعالیت‌های سفارتش را به دوحه قطر منتقل کرده است.

به گفته آنتونی بلینکن، نمایندگی دیپلماتیک جدید آمریکا در قطر را «یک تیم جدید» به رهبری ایان مک کاری، دیپلمات شماره دو سفارت پیشین آمریکا در کابل رهبری خواهد کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی آمریکا گفت: «ما از این پست در دوحه برای انجام دیپلماسی خود در رابطه با افغانستان استفاده خواهیم کرد» و توضیح داد که این فعالیت‌ها به ویژه شامل کمک به آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان، کمک‌های بشردوستانه به این کشور و نیز گفتگو با طالبان خواهد بود.

او با یادآوری این که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی هنوز در افغانستان هستند، همچنین تأکید کرد که واشنگتن با این حال به «کمک» خود به اتباع آمریکایی که می‌خواهند پس از پایان خروج نیروها از افغانستان خارج شوند، ادامه می‌دهد.

از زمان راه‌اندازی مسیر پروازی برای انتقال افراد از کابل در روز ۱۴ اوت تا کنون حدود ۶ هزار نفر به خارج از افغانستان منتقل شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سناریوهای خروج آمریکا از افغانستان؛ از انگیزه‌های اقتصادی تا مؤلفه‌های ژئوپلیتیک

پایان جنگ آمریکا در افغانستان؛ نشست شورای رهبری طالبان با حضور آخوندزاده در قندهار برگزار شد

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است