پنتاگون درباره سرنوشت سلاح‌های آمریکایی در دست طالبان «سکوت» کرد

نیروهای طالبان در فرودگاه حامد کرزی کابل
نیروهای طالبان در فرودگاه حامد کرزی کابل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از فرماندهان طالبان ماه گذشته گفت نیروهایش یک انبار با ۷۰ قبضه اسلحه تک تیرانداز، ۹۰۰ اسلحه و۳۰ دستگاه هاموی را ضبط کرده‌اند. در همان گزارش آنها یک کانتینر مملو از تلفن‌های ماهواره‌ای، نارنجک و خمپاره را در اختیار داشتند که برچسب‌های روی آن‌ها نوشته بود: «اموال دولت ایالات متحده»

آگهی

یکی از مقامات ارشد پنتاگون روز دوشنبه اذعان کرد هیچ اطلاعاتی در مورد برنامه‌ای برای دور نگه داشتن تسلیحات، خودروها، هواپیماها و سایر ادوات جنگی آمریکایی از دست نیروهای طالبان ندارند.

هنک تیلور، ژنرال ارتش در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید «آیا ایالات متحده برنامه‌ای برای جلوگیری از دستیابی طالبان به تجهیزات نظامی این کشور دارد» گفت که اطلاعاتی در این باره ندارد.

خبرنگار از او پرسید: «بنابراین هیچ اقدامی از سوی آمریکا برای جلوگیری از این کار یا از بین بردن تجهیزات انجام نمی‌شود؟» تیلور گفت: «پاسخی برای این سوال ندارم.»

طالبان از زمان آغاز آخرین عملیات خود در سراسر افغانستان، ویدئوهای تبلیغاتی از نیروهای خود منتشر کرد که نشان می‌داد آنها هاموی آمریکایی (خودروی چند منظوره با قابلیت تحرک بالا)، تانک‌ها و سلاح‌ها دیگر را از نیروهای افغان مصادره کردند.

یکی از فرماندهان طالبان نیز ماه گذشته به اسکای نیوز گفت که نیروهایش یک انبار با ۷۰ قبضه اسلحه تک تیرانداز، ۹۰۰ اسلحه، ۳۰ دستگاه هاموی، ۲۰ وانت و ۱۵ خودروی زرهی را ضبط کرده‌اند. در همان گزارش شبه نظامیان یک کانتینر مملو از تلفن‌های ماهواره‌ای، نارنجک و خمپاره را در اختیار داشتند که برچسب‌های روی آن‌ها نوشته بود: «اموال دولت ایالات متحده»

طالبان در اواخر هفته گذشته نیز هلی‌کوپترهای نظامی را در فرودگاه قندهار نشان داد که ساخت ایالات متحده بودند.

نیروهای امنیتی افغانستان در طول دو دهه با هزینه‌ ۸۳ میلیارد دلاری تجهیز و آموزش دیدند اما به نظر می‌رسد که این سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در نهایت به نفع طالبان تمام شد. آن‌ها نه تنها قدرت سیاسی بلکه تجهیزات نظامی آمریکایی را نیز در اختیار گرفتند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی میزان تجهیزاتی که طالبان در اختیار گرفته‌اند بسیار زیاد است.

جان کربی، سخنگوی ارشد وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه با اشاره به اینکه با پول نمی‌توان اراده خرید، افزود: «شما نمی‌توانید رهبری را خریداری کنید. انگیزه و اراده هم با پول و تجهیزات به دست نمی‌آیند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع آمریکا در اوکراین: روسیه مانع برقراری صلح در منطقه است

ترامپ: اشغال افغانستان بدترین تصمیم تاریخ آمریکا بود، خاورمیانه را ویران کردیم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد