سقوط کابل و قدرت‌گیری طالبان؛ واکنش‌های متناقض بیش از ۷۰ کشور جهان

برافراشتن پرچم طالبان در ولایت غزنی
برافراشتن پرچم طالبان در ولایت غزنی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفتاد کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تمامی طرف‌های دارای قدرت و اقتدار در افغانستان خواستند تا ضمن ایفای تعهد خود در قبال حفاظت از جان و مال مردم این کشور، شرایط امن خروج اتباع خارجی و تمامی افغان‌هایی که خواستار ترک این کشور هستند را فراهم کنند.

آگهی

هفتاد کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای مشترک از تمامی طرف‌های دارای قدرت و اقتدار در افغانستان خواستند تا ضمن ایفای تعهد خود در قبال حفاظت از جان و مال مردم این کشور، شرایط امن خروج اتباع خارجی و تمامی افغان‌هایی که خواستار ترک این کشور هستند را فراهم کنند.

در این بیانیه همچنین از تمامی گروه‌های صاحب قدرت در افغانستان خواسته شده که نظم و امنیت را در اسرع وقت به کشور بازگردانند و جاده‌ها، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی کشور را همواره باز نگاه دارند.

کشورهای امضا کننده این بیانیه تاکید کرده‌اند که مردم افغانستان سزاوار زندگی در عزت و امنیت هستند و جامعه بین‌المللی نیز آماده کمک به آنهاست.

۲۴ کشور از اعضای اتحادیه اروپا، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، بریتانیا، ایالات متحده، نروژ و ژاپن از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

پشتیبانی ایران از مردم افغانستان

در همین حال، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز با انتشار پیامی توییتری نوشت: «دیماه ۹۷ در سفر به کابل جلسه پرچالشی با رییس جمهور افغانستان داشتم. سخنان سوزناک امروز وزیر دفاع این کشور ترجمان آثار اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن در دولت این کشور بود. همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها هستیم.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

آغوش باز روسیه و چین برای طالبان

اما ضمیر کابلوف، فرستاده کرملین در امور افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که دیمیتری جیرنوف، سفیر مسکو در کابل مدام با طالبان در تماس است و مطابق هماهنگی به عمل آمده، روز سه‌شنبه(فردا) با سران طالبان دیدار خواهد کرد. این دیپلمات روس ادامه داد: «هرچقدر هم که تسلط طالبان بر افغانستان شگفت‌آور باشد، در حال حاضر وضعیت در کابل آرام است و باید به آنها اجازه داد که کارآمدی رویکردشان در اداره کشور را نشان بدهند؛ در اینصورت است که می‌توان در مورد به رسمیت شناختن آنها به جمع‌بندی رسید.»

روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که بر خلاف آمریکا، بریتانیا، جمهوری چک، دانمارک، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه قصد تخلیه سفارت خود در کابل را ندارد و از طالبان ضمانت‌های لازم برای در مورد حفظ امنیت دیپلمات‌های خود گرفته است.

البته چین با صراحت بیشتری نسبت به روسیه با پدیده قدرت‌گیری سریع طالبان در افغانستان مواجه شد؛ به طوری که هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که پکن خواهان «روابط دوستانه» با طالبان است.

با این وجود، خبرگزاری فرانسه به نقل از چند دیپلمات اروپایی خبر داد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با هدف سرعت بخشیدن به روند خروج دیپلمات‌ها و اتباع خود از افغانستان یک نشست ویدئویی برگزار می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه برای به رسمیت شناختن طالبان ۵ پیش‌شرط تعیین کرد

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست