سایونارا توکیو بُنژور پاریس؛ آیا کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ ناکام بود؟

سجاد گنج زاده، سومین مدال طلا و آخرین مدال کاروان ایران را در رقابت با حرف عربستانی در رشته کاراته کسب کرد
سجاد گنج زاده، سومین مدال طلا و آخرین مدال کاروان ایران را در رقابت با حرف عربستانی در رشته کاراته کسب کرد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازی‌های المپیک تابستانی برای سومین دوره متوالی با صدرنشینی آمریکا در رده‌بندی مدال‌ها به پایان رسید و کاروان اعزامی ایران شامل ۶۶ ورزشکار که در ۱۷ رشته مختلف ورزشی رقابت کردند در مجموع با کسب هفت مدال در رتبه بیست و هفتم قرار گرفت.

آگهی

بازی‌های المپیک تابستانی برای سومین دوره متوالی با صدرنشینی آمریکا در رده‌بندی مدال‌ها به پایان رسید و کاروان اعزامی ایران شامل ۶۶ ورزشکار که در ۱۷ رشته مختلف ورزشی رقابت کردند در مجموع با کسب هفت مدال در رتبه بیست و هفتم قرار گرفت.

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، جواد فروغی در تپانچه بادی، محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی و سجاد گنج زاده در کاراته مدال طلا کسب کردند. علی داودی در وزنه برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد صاحب مدال نقره شدند و امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز ۲ مدال برنز به دست آوردند.

بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در ادوار المپیک، نشان می‌دهد که بازی‌های توکیو از نظر تعداد مدال کسب شده، سومین المپیک پُر مدال برای ایران بوده است و بدون در نظر گرفتن رنگ مدال‌ها این تعداد با مجموع مدال‌های المپیک ۱۹۵۲ که به میزبانی هلسینکی برگزار شد برابری می‌کند و تنها از دو المپیک پیشین کمتر است.

همچنین تعداد مدال‌های طلای کسب شده در این دوره از بازی‌های المپیک تنها از موفق‌ترین حضور ایران در این باز‌ی‌ها که در المپیک لندن رقم خورد، کمتر است؛ هر چند که با المپیک ۲۰۱۶ و ۲۰۰۰ برابر می‌کند. از نظر رتبه جهانی اما ایران صاحب پنجمین جایگاه برتر خود در میان ۱۷ دوره‌ای شد که با حضور در المپیک صاحب مدال شده است.

اما آنچه که نتایج کسب شده توسط ورزشکاران کاروان ایران انتقاد برانگیز کرده، عدم کسب مدال‌های پرشمار توسط رشته‌هایی بوده که به طور سنتی مدال‌آورترین رشته‌ها بوده‌اند؛ به ویژه وزنه‌برداری که تنها یک مدال نقره کسب کرد و تکواندو که دستش از مدال کوتاه ماند. ولی دو مدال طلای ایران توسط رشته‌هایی کسب شد که پیش از این سابقه کسب مدال نداشتند. ایران در دوره‌های پیشین المپیک موفق به کسب شش مدال در رشته تکواندو و ۱۸ مدال در رشته وزنه‌برداری شده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در پایان مسابقات المپیک توکیو، آمریکا با کسب ۳۹ مدال طلا و مجموع ۱۱۳ مدال در جایگاه نخست قرار گرفت و چین و ژاپن در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برنز زارع برای کشتی آزاد در المپیک توکیو؛ آخرین امیدهای ایران به کاراته است

محمدرضا گرایی ایران را به دومین طلای المپیک رساند؛ حسن یزدانی به فینال رسید

جام ملت‌های آسیا؛ صعود مقدرانه قطر و تاریخ‌سازی تاجیک‌ها