جنگ افغانستان؛ ترس از سقوط لشکرگاه همزمان با اوج گرفتن اعتراض هراتی‌ها علیه طالبان

یک سرباز در شهر هرات
یک سرباز در شهر هرات Copyright HOSHANG HASHIMI/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نظامیان افغانستان در حال مقابله با نیروهای طالبان در لشکرگاه در جنوب افغانستان هستند تا از سقوط نخستین مرکز ولایت به دست طالبان جلوگیری کنند.

آگهی

نظامیان افغانستان در حال مقابله با نیروهای طالبان در لشکرگاه در جنوب افغانستان هستند تا از سقوط نخستین مرکز ولایت به دست طالبان جلوگیری کنند.

علاوه بر لشکرگاه در ولایت هلمند، قندهار و هرات به‌عنوان دومین و سومین شهر بزرگ افغانستان در چند روز گذشته از سوی طالبان به طور مستقیم تهدید شده است و در حومه این شهرها نبرد با نیروهای افغان ادامه دارد.

سایت طلوع نیوز افغانستان به نقل از ساکنان شهر لشکرگاه گفت که درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان از شب گذشته در نزدیک ساختمان فرماندهی پلیس، دفتر والی، ریاست امنیت ملی و زندان مرکزی این ولایت ادامه دارد.

سمیع سادات، فرمانده قول اردوی ۲۱۵ میوند در یک پیام صوتی از ساکنان شهر لشکرگاه خواست تا بخش‌هایی از شهر را که هم اکنون تحت کنترل طالبان است، ترک کنند.

وی تاکید کرد که قرار است عملیات گسترده علیه طالبان در لشکرگاه انجام شود.

سایت بی‌بی‌سی جهانی نیز اعلام کرد که طالبان یک ایستگاه تلویزیونی در این شهر را تصرف کرده است و هزاران نفر از افرادی که از مناطق روستایی فرار کرده‌اند، در ساختمان‌ها پناه گرفته‌اند.

طالبان در ماه‌های اخیر همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، پیشرفت‌های سریعی در این کشور داشته و کنترل بسیاری از ولسوالی‌ها را در اختیار گرفته است.

در صورت سقوط لشکرگاه، این نخستین مرکز ولایت است که طالبان از سال ۲۰۱۶ به دست می‌آورد.

سازمان ملل آمار قربانیان روزهای اخیر در قندهار و لشکرگاه را اعلام کرد

این نبردها در حالی شدت گرفته است که هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که تاکنون ۱۰ غیرنظامی در درگیری‌های لشکرگاه جان باخته‌اند و بیش از ۸۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این نهاد سازمان ملل درباره وضعیت شهر قندهار نیز گفت که پنج غیرنظامی در نتیجه نبردهای اخیر جان باخته‌اند و ۴۲ نفر زخمی‌ شده‌اند.

یوناما تاکید کرد که اغلب غیرنظامیان در نتیجه حملات طالبان و حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان آسیب دیده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هفته گذشته با انتشار گزارشی گفت که در شش ماه نخست امسال، پنج‌ هزار و ۳۲۱ غیرنظامی قربانی جنگ شدند که این آمار در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

اعتراض مردم هرات علیه طالبان و واکنش حامد کرزی

رسانه‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که شهروندان شهر هرات شب گذشته برای حمایت از نیروهای امنیتی بر پشت بام خانه‌های خود تکبیر سر دادند و علیه طالبان «قیام» کردند.

سایت طلوع نیوز گفت که صدها تن از هراتیان همچنین به خیابان‌ها آمدند و الله اکبر سر دادند.

عبدالصبور قانع والی هرات اعلام کرد که بخش‌های غربی شهر هرات از وجود طالبان پاکسازی شده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در واکنش به بلند شدن صدای تکبیر مردم هرات، آن را نشانه بیزاری مردم افغانستان از «جنگ تحمیلی بیگانه» توصیف کرد و گفت که آن را نشانه «شکل گرفتن یک قیام ملی علیه این موضوع» می‌داند.

توییت حامد کرزی

وی خطاب به طالبان گفت که مردم هرات و حرکت خود جوش آن‌ها یک هشدار جدی علیه آن‌ها و ادامه جنگ و کشتار و تخریب خانه‌ها است.

وزیر خارجه افغانستان: درباره جنایت‌های جنگی اخیر تحقیق و مستندسازی کنید

همزمان با این تحولات محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان با دبورا لیونز، نماینده سازمان ملل در افغانستان دیدار و حمله به دفتر سازمان ملل در ولایت هرات را محکوم کرد.

آگهی
وزارت خارجه افغانستان
دیدار وزیر خارجه افغانستان با نماینده سازمان ملل در این کشوروزارت خارجه افغانستان

دفتر سازمان ملل در شهر هرات عصر جمعه مورد حمله قرار گرفت که در جریان این حمله یک مامور پلیس افغانستان کشته شد.

آقای اتمر در دیدار امروز خود با خانم لیونز، از نهادهای بین‌المللی خواست تا نسبت به جنایت‌های جنگی اخیر در افغانستان دست به تحقیق و مستند سازی بزنند و مرتکبان آن را مجازات کنند.

وی تاکید کرد که اولویت مردم و دولت افغانستان آتش‌بس فوری و رسیدن به یک توافق جامع صلح است.

باید مردم سرنوشت خود را تعیین کنند و در مرزها نیز آرامش برقرار شود و از داخل افغانستان هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر صورت نگیرد.
محمد حنیف اتمر
وزیر خارجه افغانستان

آقای اتمر در گفت‌وگو با روزنامه روسی ایزوستیا نیز گفت که برای امضای قرارداد صلح با طالبان به شرط رعایت برخی شروط آماده هستند.

وی تصریح کرد که برای همکاری با طالبان آمادگی دارند و همچنین آماده‌اند تا نمایندگان این گروه وارد کابینه دولت افغانستان شوند.

آگهی

وی تاکید کرد که باید مردم سرنوشت خود را تعیین کنند و در مرزها نیز آرامش برقرار شود و از داخل افغانستان هیچ تهدیدی برای کشورهای دیگر صورت نگیرد.

وی تصریح کرد که طالبان باید حمایت از تروریسم را متوقف کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بخشدار چهارکنت در ولایت بلخ؛ زنی که به بسیج نیروها علیه طالبان کمک می‌کند

طالبان مسئولیت حمله به خانه سرپرست وزارت دفاع افغانستان را پذیرفت

اشرف غنی: طالبان در ۲۴ سال اخیر واقعا تغییر کرده‌اند، ظالم‌تر شده‌اند