«کشتار در سپین بولدک»؛ نگرانی اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا از تهدیدات روزافزون طالبان

طالبان افغانستان
طالبان افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید چشم‌انداز روشنی وجود ندارد که نشان دهد طالبان نسبت به باورهای گذشته خود تغییر مثبتی کرده باشد.

آگهی

سفارت‌خانه‌های آمریکا و بریتانیا در کابل روز دوشنبه طالبان را متهم کردند که ده‌ها غیرنظامی را در ولسوالی «سپین بولدک» در جنوب افغانستان و بدنبال به دست گرفتن کنترل این شهرستان به قتل رسانده‌اند.

سپین‌بولدک، شهرستان مرزی در جنوب ولایت قندهار افغانستان و در شمال کویته پاکستان واقع‌ شده‌ است.

این دو سفارت در حساب‌های توییتری خود با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درخصوص اقدامات طالبان نوشتند که این کشتار احتمالا جنایت جنگی محسوب می‌شود و باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. همچنین مقام‌های بریتانیایی و آمریکایی خواستار پاسخگویی رهبران طالبان در این خصوص شدند.

این انتقادات از طالبان در حالی مطرح می‌شود که پیش از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان هشدار‌های بسیاری در این خصوص از سوی نهادهای مختلف حقوق بشری طرح شده بود.

در همین راستا فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان روز دوشنبه در گفتگو با طلوع نیوز گفت هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که نشان دهد طالبان تغییر مثبتی در رویکردهای خود ایجاد کرده باشد.

توماس نیکلسن، فرستاده ویژه این اتحادیه در افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی افغانستان و همچنین حضور نیروهای طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان اظهار داشت: «در مناطقی که تحت کنترل طالبان است، ما موارد بسیاری از نقض حقوق بشر را در مناطقی که تحت کنترل طالبان است شاهدیم. ما می‌بینیم که دخترها از رفتن به مدرسه منع می‌شوند، ما شاهد غارت اموال مردم هستیم که همه اینها نگران‌کننده است.»

این دیپلمات بلندپایه اروپایی همچنین از کندی روند مذاکرات دوحه ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: «طالبان می‌گوید به روند گفتگوها متعهد است اما در ادامه ما شاهد این هستیم که در حال تلاش برای قدرت گرفتن از مسیر نظامی است. ما بارها تاکید کردیم که راه‌حل نظامی ممکن نیست و باز هم این نظر خود را تکرار می‌کنیم. طالبان یا باید مذاکره کند و به راه حلی دست یابد که از سوی کشورهای منطقه و جهان مورد حمایت قرار گیرد و یا به وضعیت انزوایی باز گردد که پیشتر در آن قرار داشت.»

این مقام اروپایی همچنین تاکید کرد که امیوار است نیروهای خیزش مردمی در برابر طالبان بتوانند نقش مثبتی را ایفا کنند.

در هفته‌های اخیر طالبان به صورت مستمر بر مناطق تحت کنترل خود افزوده و کنترل بخش های بیشتری را در این کشور به دست گرفته است. همچنین آتش درگیری در روزهای اخیر در هرات به شدت بالا گرفته و نیروهای دولتی و مردمی تلاش می‌کنند از نفوذ نیروهای طالبان به این منطقه جلوگیری کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اشرف غنی: طالبان در ۲۴ سال اخیر واقعا تغییر کرده‌اند، ظالم‌تر شده‌اند

نیروهای دولتی افغانستان برای سومین روز در نزدیکی هرات با طالبان درگیر شدند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد