آخرین حرف‌های رئیس دولت دوازدهم؛ روحانی سرقت اسناد هسته ای ایران را تأیید کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس دولت دوازدهم
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس دولت دوازدهم Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز دوشنبه دوم اوت (۱۱ مرداد) در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرد که اسرائیل «اسناد هسته‌ای» ایران را سرقت کرده است.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز دوشنبه دوم اوت (۱۱ مرداد) در آخرین سخنرانی خود در دولت دوازدهم تایید کرد که اسرائیل «اسناد هسته‌ای» ایران را سرقت کرده است.

آقای روحانی که در جمع مدیران ارشد دولت دوازدهم سخنرانی می‌کرد، گفت: «اسرائیلی ها اسنادی دروغ و راست را بردند و منتشر کردند و به ترامپ گفتند که بر اساس این اسناد چیزی از برجام نمی‌ماند.»

خبر سرقت اسناد هسته‌ای ایران را بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود. آقای نتانیاهو در ۳۱ مه (۱۰ خرداد) هم گفته بود عملیات سرقت اسناد هسته‌ای ایران و انتقال پنهانی آن‌ها به اسرائیل «یکی از با شکوه‌ترین دستاوردهای موساد در تمام تاریخ» این نهاد است.

با این حال مقام های ایرانی به صورت رسمی و غیر رسمی اظهارات مقام های اسرائیلی مبنی بر سرقت اسناد سری هسته ای ایران را رد کرده بودند. اما این بار آقای روحانی با پیش شرط «دروغ و راست»، موضوع سرقت اسنادی از ایران را تأیید کرد.

پیشتر یوسی کوهن در جریان مراسم تودیع خود از سمت ریاست سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد که با حضور آقای نتانیاهو در ۳۱ مه (۱۰ خرداد) برگزار شد، گفته بود: «ما به قلبِ قلب دشمن‌مان، ایران نفوذ کردیم. ما برای جمع‌آوری بی‌وقفه اطلاعات و برملا کردن رازها و شکستن اعتماد به نفس و غرور آنها (ایران) اقدام کردیم.»

آقای کوهن همچنین گفته بود که عملیات دستبرد به اسناد در بایگانی سوابق هسته‌ای ایران، «برنامه هسته‌ای نظامی ایران و نقشه‌های آن، حفظ توانایی‌اش در حوزه نظامی هسته‌ای و نیرنگ‌ها و دروغ‌هایش را در معرض دید جهانیان قرار داد.»

اما آقای روحانی بر این نظر است که «دشمنان و بدخواهان» پس از توافقنامه برجام آرام ننشستند و دور جدید تلاش‌های خود را برای به شکست کشیدن توافق شروع کردند.

او با اشاره به فشارها و سختی‌هایی که دولت دوازدهم در سال‌های گذشته با آن‌ها روبرو بوده است، گفت: «با آغاز به کار دولت دوازدهم دوباره بوی کباب به مشام صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه خورد در حالی که اشتباه می‌کردند و اولین پیام را در دی ماه ۹۶ به دولت جدید آمریکا دادند که اوضاع مثل قبل نیست و می‌توان وضعیت ایران را به هم ریخت.»

رئیس جمهور ایران در ادامه گفت: «وزیر خارجه عربستان بلند شد در ژنو و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم به اروپا رفت و به آمریکایی‌ها گفتند الان مذاکره نکنید و ما نفت را ارزان می‌کنیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در هر حال آقای روحانی گفت: «حرف هایی درباره آن ایام دارم که شاید سال‌ها نتوان به زبان آورد و نتوان گفت که در فاصله حصول توافق برجام در تیر ماه تا آغاز اجرای آن در دی ماه چه اتفاقاتی افتاد و چه اقداماتی کردند تا برجام اجرایی نشود.»

البته رئیس دولت دوازدهم از «نقص بزرگ» در داخل ایران هم سخن گفت که به جای مؤاخذه عامل بمباران، به افرادی که تلاش می‌کردند در برابر بمباران از مردم حراست کنند حمله می‌شد.

اشاره آقای روحانی ظاهرا به مقاماتی در ایران است که به جای حمله به افرادی مثل ترامپ به مذاکره کنندگان حمله می‌کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: ذرات اورانیوم یافت شده احتمالا ناشی از خرابکاری است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند