کمیتهٔ بین‌المللی المپیک: ورزشکار معترض بلاروس اکنون در امنیت کامل است

کریستینا تیمانوسکایا، دوندهٔ زن اهل بلاروس
کریستینا تیمانوسکایا، دوندهٔ زن اهل بلاروس Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از آژانس‌های پناهندگی از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با این ورزشکار جوان در ارتباط هستند. لهستان و جمهوری چک نیز به دوندهٔ معترض بلاروس پیشنهاد اقامت دادند.

آگهی

دو کشور لهستان و جمهوری چک به کریستینا تیمانوسکایا، دوندهٔ زن اهل بلاروس که از بازگشت اجباری در میانهٔ مسابقات به کشورش سر باز زده است، پیشنهاد ویزای اقامت دادند.

یک مقام وزارت خارجه لهستان اعلام کرد به خانم تیمانوسکایا ویزای بشردوستانه اهدا می‌شود و وی در صورت تمایل می‌تواند فعالیت ورزشی‌اش را آزادانه در لهستان پی بگیرد.

وزیر خارجهٔ جمهوری چک نیز با ارسال پیام مشابهی اعلام کرد کشورش آماده است تا به این دوندهٔ اهل بلاروس ویزا بدهد تا وی بتواند مراحل قانونی پناهندگی را در خاک این کشور طی کند.

این درحالی است که شماری از آژانس‌های پناهندگی از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با این ورزشکار جوان در ارتباط قرار گرفته‌اند.

کمیتهٔ بین‌المللی المپیک نیز روز دوشنبه اعلام کرد خانم تیمانوسکایا «در امان» است. مارک آدامز سخنگوی این کمیته گفت: «ما امروز دوباره با او صحبت می‌کنیم تا ببینیم قدم بعدی چیست. باید دید او چه می‌خواهد و باید او را در تصمیمش یاری کرد.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از انتقاد این قهرمان ۲۴ سالۀ دو و میدانی از کمیتهٔ المپیک کشورش، از وی خواسته شد تا در میانهٔ مسابقات راهی خانه شود. اما کریستینا سوار هواپیما نشد و در طلب کمک به پلیس ژاپن رجوع کرد.

به گفتۀ سخنگوی کمیتهٔ بین‌المللی المپیک خانم تیمانوسکایا پس از مراجعه به پلیس ژاپن، شب را در هتل فرودگاه توکیو گذرانده و اکنون در «امنیت کامل» است. او افزود که کمیتهٔ بین‌المللی المپیک از کمیته ملی المپیک بلاروس درخواست ارائۀ یک گزارش کامل دربارۀ این حادثه را کرده است.

طبق گفتهٔ کریستینا، مربی وی به‌سراغش آمده و گفته «دستوری از بالا رسیده تا او را کنار بگذارند».

کمیتهٔ ملی المپیک بلاروس، به ریاست ویکتور لوکاشنکو، پسر رئيس جمهوری این کشور اعلام کرده که درخواست بازگشت کریستینا به‌دلیل توصیهٔ پزشکان و باتوجه به حال نامساعد «عاطفی و روانی» این ورزشکار جوان صورت گرفته است.

کمیتهٔ بین‌المللی المپیک در ماه مارس سال جاری ریاست ویکتور لوکاشنکو بر کمیتهٔ ملی المپیک بلاروس را به‌رسمیت نشناخت و شرکت‌کردنِ این پدر و پسر را در مسابقات امسال ممنوع کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میلیاردر اماراتی برای همکاری با داماد ترامپ در پروژه‌ای در صربستان، املاک خود در بلاروس را می‌فروشد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است