«۸ کشته در جریان اعتراضات ایران»؛ خامنه‌ای: هیچ گله‌ای نمی‌شود از مردم داشت

علی خامنه‌ای، رهبر ایران
علی خامنه‌ای، رهبر ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داد که «یک جوان ۲۰ ساله» پنجشنبه شب در الیگودرز کشته شد. بنا به همین گزارش «دو نوجوان ۱۶ ساله» نیز زخمی شده‌اند.

آگهی

سازمان عفو بین الملل روز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراض ها به بی‌آبی استان خوزستان تاکنون «دستکم هشت نفر» به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین ماموران امنیتی ایران را به استفاده «غیرقانونی» از زور برای سرکوب اعتراض هایی که به گفته این نهاد اغلب «مسالمت آمیز» بوده است متهم کرد. در بیانیه عفو بین الملل به تصاویر ویدئویی منتشرشده از اعتراض ها در ایران و روایت شاهدان حوادث استناد شده است.

بنا به اعلام این سازمان تاکنون «دستکم هشت نفر» از جمله یک پسر نوجوان در هفت شهر مختلف کشته شده اند. در بیانیه منتشرشده آمده است که شماری از شهروندان که در میان آنها تعدادی کودک هستند در جریان اعتراض ها مجروح شده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شماری از شهرهای ایران از جمله الیگودرز در استان لرستان و شاهین شهر در استان اصفهان پنجشنبه شب صحنه تظاهرات اعتراض آمیز بود. بنا به گزارش ها نیروهای امنیتی در الیگودرز با معترضان درگیر شدند. خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داد که «یک جوان ۲۰ ساله» در الیگودرز کشته شد.

بنا به همین گزارش «دو نوجوان ۱۶ ساله» نیز زخمی شده اند. خبرگزاری صدا وسیما تیراندازی ها را «مشکوک» خوانده و آنها را به «عوامل ناشناس» نسبت داده است.

از سوی دیگر معاون فرمانده نیروی انتظامی استان لرستان گفت «تعدادی از لیدرها و عوامل ناآرامی شب گذشته» در الیگودرز دستگیر شده اند.

خامنه‌ای: مشکل آب مشکل کوچکی نیست

علی خامنه ای، رهبر ایران روز جمعه پس از تزریق دومین دوز واکسن کرونا به بدنش که در برابر دوربین تلویزیونی صورت گرفت به حوادث روزهای اخیر در استان خوزستان واکنش نشان داد.

به گزارش رسانه های ایران وی گفت: «در هفت هشت روز اخیر یکی از نگرانی های ما مساله خوزستان و مساله آب مردم و مشکلات مردم بود. [...] اگر چنانچه توصیه‌ هایی که نسبت به آب خوزستان و فاضلاب خوزستان [شده بود] مورد توجه قرار می‌ گرفت حالا مسلما این اشکالات را نداشتیم.»

سخنان روز جمعه علی خامنه ای مشابه اظهارات روز پنجشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب ایران است که گفته بود اگر طرح رهبر ایران برای خوزستان تحقق یافته بود این استان با مشکلات امروز روبرو نمی شد. این در حالی است که علی خامنه ای بنا به قانون اساسی ایران طی ۳۲ سال گذشته مقام اول کشور، تعیین کننده سیاست های کلی نظام و مسئول نظارت بر این سیاست ها بوده است.

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود گفت: «نمی شود واقعا ملامت کرد مردم را و بایستی به کار مردم رسیدگی بشود. باید رسیدگی می شد، اگر رسیدگی های لازم در وقت خود انجام می گرفت مسلما این وضعیت برای مردم پیش نمی‌ آمد.»

علی خامنه ای از ساکنان استان خوزستان به عنوان «مردم باوفا» یاد کرد و گفت که از نظر او «مشکل آب مشکل کوچکی نیست.»

اعتراض ها به بی‌آبی در استان خوزستان در حالی ادامه پیدا کرده است که دوره ریاست جمهوری حسن روحانی دو هفته دیگر به پایان می رسد و ابراهیم رئیسی قرار است کار خود را به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران آغاز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۲۲ نفر از معترضان به انباشت زباله در سراوان گیلان؛ تجمع مردم به خشونت کشیده شد

اعتراضات در خوزستان؛ گزارش‌ها از کشته شدن ۲ نفر در ایذه و اختلال اینترنت در استان

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد