واکنش روحانی به اعتراضات خوزستان: اعتراض حق مردم و تیراندازی کار «نااهلان» است

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران Copyright شبکه‌های اجتماعی/آسوشیتدپرس/یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز پنجشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) مسئولیت کشته‌شدگان اعتراضات اخیر خوزستان را متوجه «افراد نااهل» دانست.

آگهی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز پنجشنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه) مسئولیت کشته‌شدگان اعتراضات اخیر خوزستان را متوجه «افراد نااهل» مسلح به سلاح گرم دانست.

آقای روحانی با بیان اینکه انتقاد و اعتراض خیابانی در خوزستان «در چارچوب قانون» اشکال ندارد، گفت: «مردمی که در گرمای پنجاه درجه با کم‌آبی زندگی می‌کنند، حق دارند اعتراض کنند و حتی به خیابان بیایند. یک فرد نااهلی ممکن است بیاید وسط این‌ها از یک سلاح گرم هم استفاده کند و تیراندازی کند و یک عزیز ما کشته شود.»

آقای روحانی در جریان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ نیز گفته بود عاملان قتل معترضان «مشخص نیستند» و قربانیان اعتراضات توسط گلوله‌‌ سلاح‌هایی کشته‌شده‌اند که متعلق به «نیروی انتظامی، سپاه یا بسیج» نبوده است.

اعتراضات در استان خوزستان و استان‌های مجاور در حالی وارد هشتمین روز متوالی شده است که در شماری از ویدئوهای پخش شده در شبکه‌های اجتماعی، صدای تیراندازی مداوم شنیده می‌شود و در مواردی تظاهرکنندگان در حالی که بدن خونین تعدادی از مجروحان را در دست دارند می‌گویند نیروهای امنیتی به سمت آنان شلیک کرده‌اند.

گزارش‌های غیررسمی تعداد کشته‌شدگان اخیر اعتراضات خوزستان را دستکم ۵ تن برآورد کرده‌اند، با این حال آمار رسمی کشته‌شدگان تنها یک نفر اعلام شده است. این در حالی است که دولت ایران هنوز با گذشت بیش از یک سال و هشت ماه از اعتراضات آبان ۹۸، هنوز تعداد و اسامی کشته‌شدگان آن حوادث را اعلام نکرده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید «دستکم ۳۰۹ نفر» در اعتراضات آبان ۹۸ جان خود را از دست داده‌اند. یک گزارش خبرگزاری رویترز نیز آمار کشته‌شدگان را به نقل از منابع مطلع در وزارت کشور ایران «۱۵۰۰ تن» عنوان کرده است.

رئیس‌جمهور ایران که روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت نفت سخن می‌گفت با بیان این‌که معاون اول خود، اسحاق جهانگیری، را برای بررسی وضعیت به خوزستان می‌فرستد اضافه کرد که نباید گذاشت با تظاهرات، «دشمن‌های ما خوشحال شوند» و «آن‌هایی که ضد ایران هستند سوء استفاده کنند.»

اظهارات آقای روحانی در حالی بیان شده است که پیشتر در روز گذشته ایالات متحده در نخستین واکنش رسمی به ناآرامی‌های اخیر ایران گفته بود گزارش‌های مربوط به شلیک نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان را «از نزدیک» زیر نظر دارد و از مقامات حکومتی خواسته بود به «حق گردهم‌آیی مسالمت‌آمیز» و ابراز نظر ایرانیان احترام بگذارند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در این باره گفت: «مردم ایران باید بتوانند بدون ترس از خشونت و یا بازداشت خودسرانه توسط نیروهای امنیتی از حقوق خود برخوردار شوند».

بر اساس تصاویر ویدئویی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شهرهای شادگان، اهواز، سوسنگرد، ایذه، دزفول، الهایی، بهبهان و آبادان در استان خوزستان شاهد ناآرامی و شکل‌گیری تجمعات مختلف بودند. معترضان همچنین چندین بار با آتش زدن لاستیک ورودی شهرک جراحی در ماهشهر و جاده بهبهان به شیراز را مسدود کرده‌اند.

همزمان گزارش‌ها از استان خوزستان از قطع اینترنت و اختلال گسترده در شبکه موبایلی حکایت دارد.

تجمعات در شهرهای مختلف خوزستان در ابتدا در اعتراض به کم‌آبی و وضعیت بد معیشتی آغاز شد، با این حال شعارهای معترضان در روزهای اخیر عمدتا ساختار سیاسی جمهوری اسلامی را هدف گرفته و تظاهرکنندگان خواهان تغییرات بنیادین هستند.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شماری از معترضان در مرکز تهران با سر دادن شعارهای تند سیاسی راهپیمایی کردند

ادامه تظاهرات در استان خوزستان؛ جوان شادگانی دراعتراض به بی‌آبی کشته شد

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد