افشای نقش پشت پرده ژنرال بریتانیایی در افغانستان؛ طالبان نمایندگان دولت را به وقت‌کُشی متهم کرد

سِر نیک کارتر، ژنرال ارشد ارتش بریتانیا، در افغانستان
سِر نیک کارتر، ژنرال ارشد ارتش بریتانیا، در افغانستان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افشاگری‌ رسانه‌های بریتانیایی در مورد نقش این کشور و پاکستان در شکل‌گیری مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، رهبر طالبان در دومین روز برگزاری این مذاکرات با صدور پیامی، نمایندگان دولت را که هیات طالبان را صلح گریز دانسته بودند، به وقت‌کُشی متهم کرد.

آگهی

همزمان با افشاگری‌ رسانه‌های بریتانیایی در مورد نقش این کشور و پاکستان در شکل‌گیری مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، رهبر طالبان در دومین روز برگزاری این مذاکرات با صدور پیامی، نمایندگان دولت را که هیات طالبان را صلح گریز دانسته بودند، به وقت‌کُشی متهم کرد تا امیدها به حصول نتیجه در پایان مذاکرات دوحه بیش از پیش کاهش یابد.

منابع بریتانیایی روز یکشنبه فاش کردند که سِر نیک کارتر، ژنرال ارشد ارتش بریتانیا که سال‌ها به عنوان معاون فرمانده ماموریت ناتو در افغانستان حضور داشته از یکسال پیش با توسل به روابط شخصی خود با رهبران افغانستان و پاکستان تلاش‌های پشت پرده خود را برای جلوگیری از وقوع جنگ تمام عیار آغاز کرده بوده است. تلاش‌هایی که به نشست مقام‌های ارشد دو کشور در بحرین منجر شد تا از نفوذ پاکستان در میان رهبران طالبان برای متقاعد کردن آنها برای شرکت در مذاکرات دوحه استفاده شود. البته دولت پاکستان همواره ارتباط رسمی با شبه‌نظامیان طالبان را انکار کرده است.

با این حال، ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر گروه طالبان روز یکشنبه و همزمان با برگزاری دومین روز مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، با انتشار پیام تبریک عید قربان، ضمن تاکید بر تعهد گروه طالبان بر حل مسایل افغانستان از طریق گفتگو، طرف مقابل را به ضایع کردن فرصت متهم کرد. این در حالی ‌است که هیات مذاکره کننده دولت افغانستان نیز پیش از این بارها اعلام کرده بود که نمایندگان گروه طالبان عزم جدی برای به نتیجه رسیدن گفتگوها ندارند.

در جریان مذاکرات جاری در دوحه نیز برخی منابع افغان مدعی شدند که نمایندگان طالبان به طرف دولتی گفته‌اند که دیگر کار از مذاکره صلح گذشته و به مذاکره تسلیم رسیده است. ادعایی که گروه طالبان آن را رد کرده و انتشار آن را تلاش دشمنان افغانستان دانسته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

با این وجود پیشرفت‌های سریع نظامی طالبان که به کنترل بیش از نیمی از حدود ۴۰۰ ولسوالی افغانستان انجامیده، آنها هنوز هیچ شهر بزرگی را تصرف نکرده‌اند و مشخص هم نیست که تا چه زمانی قادر باشند کنترل این مناطق وسیع را حفظ کنند. با این حال، آن گونه که از محتوای پیام رهبر طالبان بر می‌آید، آنها انتظار دارند که در موقعیت جدید بتوانند از دولت افغانستان امتیازهای بیشتری مطالبه و اخذ کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان: قصد به راه انداختن جنگ شهری را نداریم؛ مردم تسلیم شوند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد