طالبان: قصد به راه انداختن جنگ شهری را نداریم؛ مردم تسلیم شوند

عکس آرشیوی از جنگ افغانستان
عکس آرشیوی از جنگ افغانستان Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان روز سه‌شنبه مردم شهرها را به تسلیم شدن دعوت کرد تا از جنگ در شهرها جلوگیری شود و به آنکارا درباره برنامه نگه‌ داشتن نیروهای خود در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی هشدار داد.

آگهی

طالبان روز سه‌شنبه مردم شهرها را به تسلیم شدن دعوت کرد تا از جنگ در شهرها جلوگیری شود و به آنکارا درباره برنامه نگه‌ داشتن نیروهای خود در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی هشدار داد.

امیر خان متقی، یکی از مقام‌های ارشد طالبان گفت: «اکنون که جنگ از کوه و دشت به دروازه‌ شهرها رسیده است، طالبان نمی‌خواهد در شهرها درگیری داشته باشد. پس بهتر است هموطنان و علما از همه روش‌ها برای برقراری تماس برای دستیابی به راه‌حل منطقی برای جلوگیری از آسیب رساندن به شهرهایشان استفاده کنند.»

امیرخان متقی وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود که هم اکنون مسئولیت کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان را برعهده دارد. کار این کمیسیون ارتباط گرفتن با نیروهای پلیس، مقام‌های دولتی، مقامات یا غیرنظامیانی است که از طالبان فراری هستند یا می‌خواهند تسلیم شوند.

وی در یک پیام صوتی که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر منتشر شد گفت که «طالبان به همه ساکنان اطمینان می‌دهد افغانستان سرزمین مادری همه آن‌ها خواهد بود و از آن‌ها انتقامی گرفته نمی‌شود.»

طالبان پس از تصرف بخش‌های وسیعی از روستاهای افغانستان طی دو ماه گذشته چند مرکز ولایت را محاصره کرده است.

ارتش افغانستان که اکنون از پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی محروم است تاکنون مقاومت کمی کرده است. گروه طالبان روز جمعه اعلام کرد که در پی پیشروی‌های نظامی اخیر اکنون به ۸۵ درصد از خاک افغانستان مسلط شده است. با این حال دولت افغانستان این موضوع را تایید نمی‌کند.

از سوی دیگر چند صد نفر از نیروهای مسلح هوادار محمد اسماعیل‌خان یکی از چهره‌های مبارز علیه اشغال شوروی برای جنگ با طالبان «جبهه مقاومت مردمی» را تشکیل داده و در هرات مستقر شده‌اند. 

اسماعیل خان روز جمعه در هرات گفت که بار دیگر علیه طالبان که او را در دهه ۱۹۹۰ اسیر کردند اسلحه در دست خواهد گرفت: «به زودی به امید خدا به خط مقدم می‌رویم و شرایط را تغییر خواهیم داد.»

نیروهای آمریکایی و ناتو از اوایل ماه مه روند خروج کامل سربازان خود از افغانستان را آغاز کردند.

واشنگتن خواستار دستیابی به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها است اما مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در شرایط خوبی قرار ندارد.

هشدار طالبان به ترکیه

همزمان طالبان به شدت به ترکیه در مورد نگه داشتن نیروهای خود در افغانستان برای محافظت از فرودگاه کابل پس از پایان خروج نیروهای خارجی که تا ماه اوت به پایان می‌رسد هشدار دارد.

طالبان در بیانیه‌ای گفت: «تصمیم رهبران ترکیه عاقلانه نیست و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ما است.»

در این بیانیه آمده است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان از سوی هر کشور و به هر بهانه‌ای «اشغالگری» است و آن‌ها با مهاجمان برخورد می‌کنند.

طالبان تصریح کرده است که اگر مقامات ترکیه در تصمیم خود برای ادامه اشغال کشور ما تجدیدنظر نکند، طالبان در برابر آن‌ها مقاومت خواهد کرد همانطور که در برابر ۲۰ سال اشغال خارجی مقاومت کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته گفته بود که مأموریت آینده ترکیه در فرودگاه کابل در حال شکل گیری است.

وی جمعه گذشته در شهر کردنشین دیاربکر اعلام کرده بود که آنکارا و واشنگتن در مورد «شرایط» کنترل فرودگاه کابل در آینده توسط نیروهای ترکیه پس از خروج آمریکا از افغانستان توافق کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا طالبان به دنبال یکدست‌‎سازی قومی در افغانستان هستند؟

افشای نقش پشت پرده ژنرال بریتانیایی در افغانستان؛ طالبان نمایندگان دولت را به وقت‌کُشی متهم کرد

مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه آغاز شد