شمار کشته‌ها در درگیری‌های خشونت‌بار آفریقای جنوبی به ۲۱۲ نفر رسید

South Africa Zuma Riots
South Africa Zuma Riots Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز جمعه ادعا کرد که ناآرامی‌های خشونت آمیز و غارت‌های هفته گذشته در این کشور در اثر «تحریک» و با «برنامه‌ریزی قبلی» روی داده است.

آگهی

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز جمعه ادعا کرد که ناآرامی‌های خشونت آمیز و غارت‌های هفته گذشته در این کشور در اثر «تحریک» و با «برنامه‌ریزی قبلی» روی داده است.

او در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که شمار قربانیان این خشونت‌ها به رقم ۲۱۲ نفر رسیده است.

سیریل رامافوسا که برای اولین بار از زمان آغاز این ناآرامی‌ها در ۹ ژوئیه در یکی از مناطق درگیری حاضر شده بود، طی سخنانی در دوربان، سومین شهر بزرگ این کشور اعلام کرد که آغاز کنندگان این خشونت‌ها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

او افزود: «ما تعداد قابل توجهی از آنها را شناسایی کرده‌ایم و به هیچ کس اجازه هرج و مرج در کشور را نمی‌دهیم».

پلیس آفریقای جنوبی نیز اعلام کرد درباره ۱۲ نفر که مظنون هستند در پشت این وقایع قرار داشته‌اند، تحقیق می‌کند. دولت اعلام کرد که یکی از این ۱۲ نفر بازداشت شده است و بقیه نیز تحت نظر قرار دارند.

درگیری‌های خشونت آمیز در آفریقای جنوبی، هفته گذشته و یک روز پس از آن آغاز شد که جاکوب زوما، رئیس جمهوری پیشین این کشور که از سوی دادگاه به اتهام فساد مالی به ۱۵ ماه زندان محکوم شده، سرانجام برای سپری کردن دوران محکومیت زندانی شد. در آن زمان طرفداران او لاستیک سوزاندند و جاده‌ها را بستند.

اما به سرعت بر وسعت این درگیری‌ها بویژه در دو استان کوازولوـناتال در شرق و گاوتنگ در شمال‌شرق کشور افزوده شد و معترضان به بیکاری بومی‌ها و محدودیتهای وضع شده برای مقابله با کرونا نیز به خیابان‌ها آمدند.

در جریان این درگیری‌ها کارخانه‌ها به آتش کشیده شدند و فروشگاهها و مراکز اقتصادی نیز غارت شد. درنهایت در پی ناتوانی پلیس در کنترل اوضاع، ارتش نیز به میدان آمد.

گفته می‌شود که خسارات وارد شده به کسب و کارها و مراکز اقتصادی قابل توجه است و تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها به دلیل این ناآرامی‌ها، ساکنان را به‌ویژه در ژوهانسبورگ، پایتخت با کمبود کالاهای اساسی مواجه کرده است.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی روز جمعه در دفاع از عملکرد نظامیان در جریان این درگیری‌ها اعلام کرد که ۲۵ هزار سرباز دیگر را برای تامین امنیت به مناطق ناآرام خواهد فرستاد.

رئیس ستاد نیروهای مسلح آفریقای جنوبی نیز که به شهرک الکساندرا رفته بود، اعلام کرد تا کنون ۲۵۰۰ نفر در جریان این درگیری‌ها دستگیر شده‌اند. او تاکید کرد که اجازه نخواهد داد که «اراذل و اوباش» به اقدامات خرابکارانه‌شان ادامه دهند.

مقامات بهداشت آفریقای جنوبی نگران هستند که این تجمعات باعث تشدید ابتلا به کووید۱۹ شود؛ آن هم در حالی که این کشور به تازگی موج سوم شیوع کرونا را پشت سر گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غارت سوپرمارکت در آفریقای جنوبی؛ شمار کشته‌ها به ۳۲ نفر رسید

تصاویری از آفریقای جنوبی؛ قتل و غارت همزمان با برپایی دادگاه فرجام‌خواهی رئیس جمهوری سابق

در پی شیوع روزافزون کرونا، فروش نوشیدنی‌های الکلی در آفریقای جنوبی ممنوع شد