ارتش اسرائیل خانه متهم فلسطینی را منفجر کرد؛ آمریکا اعتراض کرد

تخریب خانه ویلایی منتصر شلبی
تخریب خانه ویلایی منتصر شلبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی سفارت آمریکا گفت: «این موضوع قطعا شامل تخریب خانه‌های فلسطینی به قصد مجازات نیز است. همانطور که بارها گفته‌ایم نباید خانه یک خانواده به‌دلیل اقدامات یک فرد تخریب شود.»

آگهی

اسرائیل روز پنجشنبه هشت ژوئیه (۱۷ تیر) انتقادهای ایالات متحده درباره تخریب خانه یک فلسطینی-آمریکایی متهم به دست داشتن در یک تیراندازی مرگبار را رد کرد.

منتصر شلبی در دادگاه نظامی اسرائیل به دلیل حمله چند ماه پیش در نزدیک شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن متهم شد. در این حمله دانشجویی با نام یهودا گوتا به ضرب گلوله کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حکم تخریب خانه در دادگاه تجدید نظر به نتیجه نرسید و در نهایت ویلای خانوادگی این فرد در ترمسعیا، روستایی که بسیاری از فلسطینی-‌آمریکایی‌ها در آن زندگی می‌کنند در یک انفجار کنترل شده تخریب شد.

اسرائیل می‌گوید این تخریب‌ها مانع از حمله مهاجمان دیگر فلسطینی می‌شود. فلسطینی‌ها و گروه‌ها مدافع حقوق بشر، این سیاست را به‌عنوان مجازات جمعی محکوم می‌کنند.

سفارت ایالات متحده آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) در بیانیه‌ای پس از تخریب خانه، همه طرف‌ها را به جلوگیری از اقدامات یک جانبه که باعث تشدید تنش‌ها و از بین بردن تلاش‌ها برای پیشبرد راه‌حل دو کشور با مذاکره می‌شود، دعوت کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا گفت: «این موضوع قطعا شامل تخریب خانه‌های فلسطینی به قصد مجازات نیز است. همانطور که بارها گفته‌ایم نباید خانه یک خانواده به‌دلیل اقدامات یک فرد تخریب شود.»

انتقاد ایالات متحده از سیاست اسرائیل در قبال فلسطینیان در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ که شهرک‌سازی اسرائیل را تایید کرده بود تقریبا غیر ممکن بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرده است تا روابط خود با فلسطینی‌ها را بهبود ببخشد.

یک مقام مسئول در دفتر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفت: «نخست وزیر به دولت ایالات متحده آمریکا احترام می‌گذارد. در عین حال مطابق با ملاحظات امنیتی دولت اسرائیل و محافظت از جان شهروندان اسرائیلی عمل می‌کند.»

صنعا، همسر شلبی که با سه فرزندشان در آن خانه زندگی می‌کرد گفت که روز پنجشنبه با همسرش تلفنی صحبت کرده است. او همسرش را «مقاوم» توصیف کرد و قول داد که خانه را دوباره بسازد.

وی گفت: «آن‌ها می‌خواهند روحیه ما را تضعیف کنند اما ما ثابت قدم هستیم. این وضعیت کل مردم فلسطین است.»

اسرائیل کرانه باختری رود اردن را به همراه غزه و بیت‌المقدس شرقی در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف و اشغال کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبادل آتش بین اسرائیل و لبنان همزمان با افزایش تنش‌‌ها میان تهران و تل‌آویو

اعتراض آفریقای جنوبی به اعطای جایگاه ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا

در پی حمله مسلحانه سه مرد در کرانه باختری یک اسرائیلی کشته شد