پارلمان اروپا خواستار رد دعوت پکن برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ شد

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن
بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعضای پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند در تمام نشست‌های مشترک اتحادیه با چین و حتی در نشست‌های مربوط به هماهنگی‌های دیپلماتیک این جلسات، موضوع «قانون امنیت ملی» را به عنوان «اولویت اصلی» در دستور کار قرار دهند.

آگهی

پارلمان اروپا از مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواست تا در اعتراض به نقض حقوق بشر به دست مقامات چینی از جمله در هنگ کنگ، دعوت برای شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را نپذیرند.

در قطعنامه‌ای که نمایندگان پارلمان اروپا در روز پنجشنبه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) با ۵۷۸ رأی مثبت در برابر ۲۹ رأی مخالف و ۷۳ رأی ممتنع آن را تصویب کردند، از کمیسیون اروپا، شورای اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند تا «دعوت نمایندگان دولت و دیپلمات‌های چینی برای حضور در بازی‌های زمستانی المپیک پکن ۲۰۲۲ را رد کنند، مگر آن که دولت چین بهبود ملموسی در وضعیت حقوق بشر در هنگ کنگ، منطقه سین کیانگ، تبت، مغولستان داخلی و سایر نقاط چین ایجاد کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پارلمان اروپا در قطعنامه خود همچنین بسته شدن اجباری اپل دیلی، روزنامه منتقد هنگ کنگی، آزاد نکردن دارایی‌های آن و بازداشت روزنامه‌نگارانش را شدیداً محکوم کرده و گفته است که چین تمام این اقدامات را «به هدف برچیدن جامعه آزاد و پایان دادن قطعی به آزادی مطبوعات و آزادی بیان در هنگ کنگ» انجام داده است.

قطعنامه روز پنجشنبه پارلمان اروپا الزام‌آور نیست.

روزنامه اپل دیلی پس از بازداشت برخی گردانندگان و مسدود شدن دارایی‌هایش، به دلیل حمایت از جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ کنگ و انتقادات مکرر از رهبران چین، در نهایت زیر فشار دولت مرکزی پکن مجبور شد فعالیت خود را متوقف کند. این روزنامه پس از ۲۶ سال فعالیت، آخرین شماره خود را در روز ۲۴ ژوئن منتشر کرد.

آسوشیتدپرس
اعتراض تبتی‌های تبعیدی در هند به برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکنآسوشیتدپرس

اعضای پارلمان اروپا در قطعنامه خود همچنین از کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه خواسته‌اند در تمام نشست‌های مشترک اتحادیه اروپا با چین و حتی در نشست‌های مربوط به مشاوره و هماهنگی‌های دیپلماتیک برای این جلسات، موضوع «قانون امنیت ملی» را به عنوان «اولویت اصلی» در دستور کار قرار دهند.

دولت پکن قانون موسوم به «قانون امنیت ملی» را که از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ در این کشور به اجرا درآمد، پس از جنبش اعتراضی مردمی سال ۲۰۱۹ به هنگ کنگ تحمیل کرد تا به این وسیله کنترل این سرزمین خودمختار را دوباره به دست آورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت چین از مردم خواست مواد غذایی ذخیره کنند

بریزبنِ استرالیا به عنوان میزبان المپیک تابستانی ۲۰۳۲ برگزیده شد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است