فهرست ارزش گذرنامه های جهان در سال ۲۰۲۱؛ ایران و افغانستان چه جایگاهی دارند؟

انتشار فهرست برترین گذرنامه های جهان
انتشار فهرست برترین گذرنامه های جهان Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو کشور چین و امارات عربی متحده طی سالهای گذشته بیشترین میزان جهش را در فهرست شاخص باارزش ترین گذرنامه های جهان داشته اند.

آگهی

ژاپن در جدیدترین فهرست منتشرشده از معتبرترین گذرنامه های جهان در صدر قرار گرفته است.

فهرست شاخص هنلی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون اعتبار گذرنامه کشورهای مختلف را مشخص می کند در ارزش گذاری سال ۲۰۲۱ خود محدودیت های وضع شده برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را در نظر نگرفته است. در گزارش جدید آمده است که دارندگان گذرنامه ژاپن می توانند به ۱۹۳ کشور یا منطقه در جهان بدون دریافت روادید یا با دریافت ویزا هنگام ورود در مرز سفر کنند.

بنا به گزارش شاخص هنلی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میزان جابجایی های بین المللی تنها به ۱۲ درصد از سطح سفرها در دوران پیش از همه گیری کرونا رسید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سنگاپور در فهرست برترین گذرنامه های جهان پس از ژاپن در جایگاه دوم قرار گرفته است. کره جنوبی و آلمان نیز با کسب امتیاز مشابه همراه با یکدیگر در جایگاه سوم قرار دارند.

نام بسیاری از کشورهای اروپایی در میان ۱۰ گذرنامه برتر جهان دیده می شود. چهار کشور ایتالیا، اسپانیا، لوکزامبورگ و فنلاند به طور مشترک در جایگاه چهارم برترین گذرنامه های جهان قرار گرفته اند. دانمارک و اتریش پس از این چهار کشور جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده اند.

دو کشور چین و امارات عربی متحده طی سالهای گذشته بیشترین میزان جهش را در فهرست شاخص هنلی داشته اند. چین که در سال ۲۰۱۱ میلادی در جایگاه نودم قرار داشت در جدیدترین فهرست منتشرشده به جایگاه شصت و هشتم رسیده است.

امارات عربی متحده نیز با ۴۰ رتبه صعود توانسته است از جایگاه شصت و پنجم به رتبه پانزدهم برسد. گذرنامه افغانستان در فهرست هنلی در جایگاه ۱۱۰ قرار گرفته است و به این ترتیب کمترین اعتبار را در میان پاسپورت کشورهای مختلف دارد.

از سوی دیگر ایران به همراه سریلانکا در فهرست شاخص هنلی در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۹۹ قرار گرفته است. به این ترتیب ایران جایگاه دوازدهم را از انتهای فهرست معتبرترین گذرنامه های جهان دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان صدور گذرنامه در افغانستان را از سر می‌گیرند

هر آنچه که باید درباره گذرنامه واکسن برای سفرهای بین‌المللی بدانیم

گذرنامه سفری یاتا چیست و مسافران چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند؟