«آمریکایی‌ها پایگاه بگرام را شبانه ترک کردند و به فرمانده جدید خبر ندادند»

   Rahmat Gul
Rahmat Gul Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش افغانستان پس از آگاهی از تخلیه کامل این پایگاه، نیروهایش را از کابل به این منطقه نظامی فرستاد. اما تا قبل از رسیدن این نیروها، پایگاه بگرام توسط گروه کوچکی از غارتگران مسلح هدف حمله قرار گرفته بود.

آگهی

مقامات ارتش افغانستان می‌گویند که نیروهای ایالات متحده پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور در پایگاه هوایی بگرام، برق‌ها را خاموش کردند و شبانه بدون اطلاع به فرمانده جدید افغان این پایگاه، آنجا را ترک کردند.

گفته می‌شود فرمانده جدید این پایگاه، دو ساعت پس از ترک آمریکایی‌ها از خروج آنها مطلع شده است.

ارتش افغانستان روز دوشنبه بخش‌هایی از این پایگاه بزرگ را به نمایش گذاشت و تصاویری نادر از جایی که کانون جنگ آمریکا علیه نیروهای طالبان و القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شد را منتشر کرد.

در این پایگاه یک زندان با ۵ هزار زندانی نیز وجود دارد که بسیاری از آنها از نیروهای طالبان هستند.

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که بزرگترین فرودگاه هوایی خود در افغانستان را قبل از خروج نهایی نیروهای آمریکایی از این کشور به‌طور کامل تخلیه کرده است؛ پیش از این پنتاگون پیش‌بینی کرده بود که تخلیه این پایگاه تا پایان ماه اوت طول بکشد.

ژنرال میر اسدالله کوهستانی، فرمانده جدید بگرام می‌گوید: «ما شایعاتی در این باره شنیدیم که آمریکایی‌ها بگرام را ترک کرده‌اند و سرانجام ساعت هفت صبح فهمیدیم كه این خبر درست است و آنها از بگرام خارج شده‌اند.»

هفته گذشته در بیانیۀ ارتش آمریکا درباره تخلیه نیروهایشان از افغانستان آمده بود که عملیات تخلیه بسیاری از پایگاهها در حال اجراست و آنها عزیمت خود را با رهبران افغانستان هماهنگ کرده‌اند.

ارتش افغانستان پس از آگاهی از تخلیه کامل این پایگاه، نیروهایش را از کابل به این منطقه نظامی فرستاد. اما تا قبل از رسیدن این نیروها، پایگاه بگرام توسط گروه کوچکی از غارتگران مسلح هدف حمله قرار گرفت و بسیاری از اموال آن به سرقت رفت.

هفته گذشته نیز بسیاری از نیروهای ناتو این کشور را ترک کرده بودند. تخلیه سریع این نیروها در حالی انجام می‌شود که طالبان به سرعت در حال پیشروی در شمال افغانستان است و در ماه گذشته ولسوالی‌های بسیاری را به تصرف خود درآورده است.

تنها در دو روز گذشته نیز صدها سرباز افغان به جای جنگ با شورشیان طالبان، به تاجیکستان پناه برده‌اند.

با این وجود ژنرال میر اسدالله کوهستانی، فرمانده جدید بگرام اصرار دارد که ارتش افغانستان در حال تغییر استراتژی خود برای تمرکز روی مناطق کلیدی است. وی می‌گوید که آنها به زودی بسیاری از مناطق تحت کنترل طالبان را پس خواهند گرفت و البته نمی‌گوید که چگونه این کار را انجام خواهند داد.

این پایگاه زمانی محل استقرار ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی و نیروی وابسته به ناتو بود و سربازان افغان که روز دوشنبه به این پایگاه فرستاده شدند، برای ساعت‌ها در آن سرگردان بودند. فرماندهان افغان به این موضوع معترض هستند که چرا آمریکایی‌ها حتی به سربازان افغان که در اطراف پایگاه مشغول گشت‌زنی بودند چیزی نگفته‌اند و شبانه و بی‌خبر این پایگاه را ترک کرده‌اند.

پایگاه بگرام به بزرگی یک شهر کوچک، تا کنون به‌طور انحصاری در اختیار ایالات متحده و نیروهای ناتو بود. بزرگی این پایگاه شگفتی بسیاری را برانگیخت؛ با جاده‌هایی که پادگان‌ها و آشیانه‌های هواپیماها را به یکدیگر متصل می‌کند و دیواره‌های انفجاری که از هواپیماها محافظت می‌کند.

در این پایگاه دو باند پرواز و بیش از ۱۰۰ محل پارک برای هواپیماهای جنگنده وجود دارد. یک سالن برای مسافران، یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی و یک چادر بزرگ به اندازه آشیانه نیز وجود دارد که مملو از وسایلی همچون مبلمان و تجهیزات بوده است.

کوهستانی گفت که ایالات متحده حدود ۳.۵ میلیون آیتم کوچک و بزرگ را باقی گذاشته است؛ از جمله ده‌ها هزار بطری آب، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و وعده‌های غذایی آماده نظامی همچنین تلفن و دستگیره‌های در و پنجره‌های پایگاه.

هزاران وسیله نقلیه غیرنظامی و صدها خودروی زرهی نیز در پایگاه باقی مانده‌اند که به گفته ارتش افغانستان بسیاری از آنها بدون کلید برای راه اندازی و استفاده هستند. ژنرال کوهستانی می‌گوید که نیروهای آمریکایی مقداری سلاح کوچک و مهمات نیز برای آنها به یادگار گذاشته‌اند اما سلاح‌های سنگین را با خود برده‌اند.

بسیاری از مهمات کلیدی نیز قبل از ترک این پایگاه منفجر شده‌اند و برای ارتش افغانستان باقی نمانده‌اند.

ارتش می‌گوید که تاریکی ناگهانی این پایگاه، پیامی برای غارتگران بوده تا وارد این منطقه شوند و به راحتی از موانع عبور کنند و به ساختمان‌ها یورش ببرند و دست به غارت اموال بزنند.

آگهی

روز دوشنبه، سه روز پس از عزیمت نیروهای ایالات متحده، سربازان افغان هنوز در حال جمع آوری زباله‌هایی همچون بطری‌های آب خالی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بودند که از گروه غارتگران به جا مانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حامد کرزی: طرح ایالات متحده کاتالیزوری برای رسیدن به صلح در افغانستان است

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟