بهشت زنبورداران و زنان شاغل؛ از اسلوونی، رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا چه می‌دانیم؟

اهتزار پرچم‌های اتحادیه اروپا و اسلوونی در لیوبلیانا
اهتزار پرچم‌های اتحادیه اروپا و اسلوونی در لیوبلیانا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۴۰ درصد زنان اسلوونی در سمت‌های مدیریتی مشغول به کارند که از جمله بالاترین نرخ‌ها در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین ۷۲.۴ درصد زنان این کشور شاغل هستند؛ در حالی که این نرخ در اتحادیه اروپا ۶۶.۸ درصد است.

آگهی

اسلوونی از امروز(پنجشنبه) اول ژوئیه ۲۰۲۱ ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت؛ ریاستی دوره‌ای که در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه می‌چرخد و دوره آن ۶ ماه است.

یِانژ یانشا، نخست وزیر اسلوونی روز پنجشنبه زمام ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال از تحویل گرفت. این دومین بار است که این کشور اروپای مرکزی با جمعیتی دو میلیون نفری عهده‌دار این مسئولیت می‌شود.

آقای یانشا در سال ۲۰۰۸ و نخستین دور ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا نیز نخست وزیر این کشور بود ولی او در دور تازه زمامداری خود از سوی منتقدانش به کپی‌برداری از اقتدارگراییِ ویکتور اوربان، نخست وزیر پوپولیست مجارستان و دور شدن از ارزش‌های اتحادیه اروپا متهم شده است.

با این حال، بروت پاخور، رئیس جمهوری اسلوونی روز چهارشنبه تاکید کرد که با وجود برخی انتقادها که به دولت آقای یانشا دارد، پایبندی کشورش به ارزش‌های اصولی اتحادیه اروپا خدشه‌ناپذیر خواهد بود.

مهمترین چالش‌های ۶ ماه آینده اسلوونی، ریاست اجلاس پاییز در مورد تشریع عضویت کشورهای بالکان غربی(صربستان ، بوسنی و هرزگوین، آلبانی، مقدونیه شمالی، مونته نگرو و کوزوو) به اتحادیه اروپا و همراهی با کمیسیون اروپا برای تخصیص بودجه ۷۵۰ میلیارد یورویی به اعضای متقاضی برای غلبه بر رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کروناست.

Eurostat
ویژگی‌های کشور اسلوونی، رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپاEurostat

اسلوونی پس از استقلال از یوگسلاوی سابق در ژوئن ۱۹۹۱، در ابتدای ماه مه سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد؛ کشوری که نیم درصد خاک و جمعیت اتحادیه اروپا را در اختیار دارد و ۳ دهم درصد در تولید ناخالص داخلی این اتحادیه سهم دارد.

سرانه تولید ناخالص داخلی اسلوونی ۲۲ هزار و ۱۰ یوروست که پایین‌تر از متوسط ۲۹ هزار و ۷۳۰ یورویی اتحادیه اروپاست. ۳۲.۷ درصد صادرات این کشور به خارج از اتحادیه اروپاست و در مقابل ۴۱.۴ درصد واردات آن وابسته به کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

۲۶ درصد مردم اسلوونی از ساعت هوشمند و سایر لوازم هوشمندِ همراه استفاده می‌کنند که یکی از بالاترین نرخ‌ها را در میان سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۶۶ درصد مردم این کشور در خانه‌های مستقل زندگی می‌کنند که از این نظر در میان کشورهای عضو اتحادیه دوم هستند. ۶۱ درصد سطح این کشور پوشیده از جنگل است که از این نظر سومین کشور اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

۴۰ درصد زنان اسلوونی در سمت‌های مدیریتی مشغول به کارند که از جمله بالاترین نرخ‌ها در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین ۷۲.۴ درصد زنان این کشور شاغل هستند؛ در حالی که این نرخ در اتحادیه اروپا ۶۶.۸ درصد است. همزمان، نرخ اشتغال مردان اسلوونی نیز با ۷۸.۶ درصد از متوسط ۷۸.۱ درصدی اتحادیه اروپا بالاتر است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اسلوونی همچنین به بهشت زنبورداران شهرت دارد؛ چنان که در این کشور ۱۰ هزار نفر به کندودار هستند که سرانه آن ۱۰ برابر اسپانیا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده عسل در اروپاست. اسلوونی دارای بیش از ۱۴ هزار غار با تنوع گونه‌های جانوری است که همین ویژگی به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این کشور بدل شده است. این کشور زادگاه قهرمانان پرشمار ورزشی نیز هست؛ به طوری که ورزشکاران این کشور از زمان استقلال تا کنون موفق شده‌اند ۴۰ مدال المپیک کسب کنند.

نام اسلوونی طی سال‌های اخیر نیز به دلیل این که زادگاه ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق ایالات متحده بوده، بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد. البته برخی مردم زادگاه خانم ترامپ در ژوئیه سال ۲۰۲۰ مجسمه چوبی او را به آتش کشیدند که سپس این مجسمه با نوع برزنی آن جایگزین شد ولی بهانه‌ای شد تا معترضان به سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ بار دیگر در اسلوونی علیه او تجمع کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجسمه برنزی ملانیا ترامپ در اسلوونی جایگزین مجسمه سوخته او شد

پرداخت نکردن پول یک ساندویچ به استعفای نماینده پارلمان اسلوونی انجامید

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد