یورو ۲۰۲۰؛ راه آسان خالقان توپ گرد و مستطیل سبز برای صعود به فینال ومبلی

هری کین پس از گل تاریخی به آلمان
هری کین پس از گل تاریخی به آلمان Copyright Frank Augstein/Frank Augstein/AP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بازیهای مرحله یک چهارم پایانی یورو ۲۰۲۰ روز جمعه و شنبه آینده برگزار می شود و به نظر می رسد از این مرحله به بعد انگلستان بیشترین شانس را برای کسب جام خواهد داشت.

آگهی

با پایان یافتن مرحله یک هشتم پایانی رقابت های یورو ۲۰۲۰، همه نگاه ها به روز جمعه و شنبه آینده برای چهار بازی مرحله یک چهارم پایانی است.

در عین شگفتی تمام تیم های گروه مرگ، آلمان و فرانسه و پرتغال در مرحله یک هشتم پایانی توسط رقبای خود حذف شدند تا در میان تیم های تاریخ ساز اروپایی، به جز انگلستان و ایتالیا، در مرحله پیش رو نام بزرگی دیگری دیده نشود.

لاجوردی پوشان و شیرها بخت‌های اصلی قهرمانی

هرچند فاصله ها در فوتبال امروز بسیار کم شده است. همانطور که دیدیم سوئیس در عین شگفتی همگان، فرانسه، قهرمان جهان را مقهور و اوکراین سرگروه دیگر مسابقات سوئد را از گردونه حذف می کند.

با این حال بیشترین شانس فتح جام را بنگاه های شرط بندی به، ایتالیای روبرتو مانچینی و انگلستان گرت ساوت گیت می دهند.

تفاوت اما در جایی است که ایتالیا برای راهیابی به فینال به جز گذشتن از سد بلند «شیاطین سرخ» بلژیک، باید در مرحله نیمه پایانی احتمالا با اسپانیای جوان و پرطراوت لوئیز انریکه مقابله کند. اسپانیایی که همچون فرانسه بازی ۳-۱ برده در مقابل کرواسی را با مساوی ۳-۳ عوض کرد اما نهایتا موراتا، ستاره یوونتوس گل ۴ و لارازابال گل پنجم را برای صعود اسپانیا در وقت های اضافی به ثمر رساندند.

قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ شایستگی فتح این یورو را دارد؟

اولین بازی مرحله یک چهارم پایانی بین قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ و سوئیس، شگفتی ساز این رقابتها خواهد بود. شاگردان لوئیز انریکه هرچند روی کاغذ شانس بیشتری برای پیروزی دارند اما سوئیس به رهبری گرانیت ژاکا، ستاره آرسنال، نشان داده که تیم روزهای سخت و بزرگ است. همچنین اسپانیای لوئیز انریکه هرچند «تاکی تاکای ماتادورها» را مثل همیشه پیاده می کند، اما مهاجم سرشناسی جز آلوارو موراتا ندارد. موراتایی که در این بازیها تاکنون ضعیف ظاهر شده و تنها اولین گل خود در این رقابتها را در بازی با کرواسی در وقت های اضافی به ثمر رساند.

Ben Stansall/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
بونوچی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایتالیاBen Stansall/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

جوانان پرامید و یکپارچه مانچینی در مقابل تیم سوم جام جهانی روسیه

دومین بازی مرحله یک چهارم پایانی رقابت مرگ این مرحله خواهد بود؛ ایتالیا و بلژیک. 

شیاطین سرخ بلژیک که رتبه سوم جام جهانی روسیه را به روی سینه دارند احتمالا از دو بازیکن کلیدی خود، کوین دوبروین، ستاره منچستر سیتی و بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انگلستان و ادن هازارد، کاپیتان و ستاره رئال مادرید بدلیل مصدومیت محروم خواهند بود.

با این حال شاگردان مارتینز نشان داده اند که با ستارگانی چون روملو لوکاکو، تیله مانز و تیبو کورتوا شانس زیادی برای رفتن به فینال خواهند داشت.

ایتالیای مانچینی اما حدیث دیگری است. روبرتو مانچینی ستاره پیشین تیم ملی ایتالیا و سرمربی سابق اینتر و منچسترسیتی در سه سال اخیر لاجوردی پوشان را متحول کرده است.

ایتالیا که در کنار آلمان و برزیل پرافتخارترین تیم در جام های جهانی است موفق نشد به مرحله پایانی جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ راه پیدا کند. پس از این عدم صعود، فدراسیون فوبتال ایتالیا مانچینی را استخدام کرد و از آن تاریخ تا امروز لاجوردی پوشان در هیچ بازی شکست نخورده اند.

مانچینی هرچند ستارگانی همچون بازیکنان تیم ملی فرانسه را در اختیار ندارد اما تیمی ساخته که بی شک می توان آنرا الهام بخش بازی گروهی خواند. ترکیبی متفاوت از لوکاتلی و دونارومای جوان تا بونوچی با تجربه و ایموبیله و اینسینه ای که تنها در خدمت تیم هستند.

پیروز این دیدار در مقابل پیروز دیدار اسپانیا و سوئیس در مرحله نیمه پایانی به میدان می رود.

دیگر بازیهای مرحله یک چهارم را دانمارک و جمهوری چک و اوکراین و انگلستان برگزار خواهند کرد.

جدال نایب قهرمان و قهرمان پیشین یورو

دانمارک و جمهوری چک هم در حالی به این مرحله رسیده اند که پیش از بازیها هیچ کسی فکر نمی کرد تا این اندازه بتوانند موفق باشند.

خصوصا دانمارکی که در اولین بازی در مقابل فنلاند با فاجعه سکته قلبی کریستیان اریکسن در وسط زمین، بازی را واگذار کرد و تنها با پیروزی ۴-۱ در بازی پایانی در مقابل مقدونیه موفق شد به عنوان تیم دوم گروه تنها با سه امتیاز صعود کند.

دانمارکی ها اما در مرحله یک هشتم اسلواکی را مقتدرانه ۴ بر ۰ شکست دادند تا کریستیان اریکسن را روی تخت های بیمارستان خوشحال کنند.

حالا آنها با جمهوری چکی روبرو می شوند که نه تنها در گروه خود سرگروه شد بلکه لاله های هلندی را در مرحله یک هشتم با اقتدار ۲-۰ شکست داد.

آگهی

پاتریک شیک، مهاجم جمهوری چک تا امروز زیباترین گل رقابت های یورو امسال را به ثمر رسانده و به نظر می رسد همچنان در میدان یکه تازی خواهد کرد. هر دو تیم در دو دوره متوالی جام ملتهای اروپا در ۱۹۹۶ و ۱۹۹۲ به ترتیب نایب قهرمان و قهرمان شده اند.

Petr David Josek/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
پاتریک شیک پس از گل به هلندPetr David Josek/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

آیا سرانجام جام به خانه خواهد رفت؟‌

آخرین بازی مرحله یک چهارم پایانی بین خالقان مستطیل سبز و توپ گرد، جزیره نشینان انگلیسی و اوکراین شوچنکو برگزار می شود. انگلستان هر چند سه شنبه در ومبلی، آلمان را از پیش رو برداشت اما برای صعود به فینال، از این پس کاری بسیار آسانتر از رقبای اصلی اش خواهد داشت. آنها در مقابل اوکراینی می ایستد که به عنوان بدترین تیم ۴ امتیازی به مرحله یک هشتم صعود کرد و در بازی روز گذشته شوچنکو چند مهره مهم خود از جمله یارمولنکو را به دلیل مصدومیت از دست داد.

Frank Augstein/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
هری کین پس از گل تاریخی به آلمانFrank Augstein/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

انگلستان گرت ساوت گیت حالا فرصت بی نظیری دارد تا به همه این دهه ها ناکامی در عرصه فوتبال ملی خاتمه بدهد و موفق شود یک جام مهم را برای ملکه به ارمغان بیاورد. هواداران شیرها که دیوانه وار فوتبال را دنبال می کنند، می توانند با نوع قرعه کشی و ستارگانی که در اختیار دارند اینبار رویای فتح جام ملتهای اروپا را بیش از همیشه در سر بپرورارند و شاید همانطوری که این روزها در جای جای انگلستان شنیده می شود وقت آن رسیده است که « جام به خانه باز گردد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورو۲۰۲۰؛ هلند، بلژیک، اتریش و دانمارک راهی یک هشتم شدند

یورو۲۰۲۰؛ صعود شاگردان مانچینی با دو پیروزی دلچسب؛ ترکیه مقابل ولز وا داد

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟