افت هیجان انتخاباتی در بازار ارز و سهام؛ مسیر قیمت دلار آزاد و رسمی از هم جدا شد

صرافی در تهران
صرافی در تهران Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران پس از افت ۸۰۰ تومانی همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، صبح روز یکشنبه و با وجود کاهش اولیه نرخ رسمی توسط بانک مرکزی افزایش یافت.

آگهی

قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران پس از افت ۸۰۰ تومانی همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، صبح روز یکشنبه و با وجود کاهش نرخ رسمی توسط بانک مرکزی افزایش یافت.

بانک مرکزی ایران صبح روز یکشنبه قیمت عرضه هر دلار را ۲۳۰ تومان کاهش داد و به ۲۳ هزار و ۴۰۶ تومان رساند با این وجود نرخ فروش دلار در بازار آزاد حدود ۱۵۰ تومان افزایش یافت و به مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این در حالی است که روز شنبه با وجود افزایش نرخ رسمی دلار، بهای آزاد آن تا ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان پایین آمده بود.

بانک مرکزی ایران بعد از ظهر یکشنبه با بازار آزاد همسو شد و با هدف کاهش شتاب صعود بهای آزاد دلار، نرخ رسمی عرضه آن را تا ۲۳ هزار و ۵۳۱ تومان افزایش داد؛ در مواجهه با این اقدام، افزایش نرخ آزاد فروش دلار در مرز ۲۴ هزار تومان متوقف شد.  

همزمان قیمت هر یورو نیز بعد از ظهر روز یکشنبه به بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که حدود ۵۷۳ تومان بالاتر از نرخ رسمی ۲۸ هزار و ۹۲۶ تومانی تعیین شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

همزمان با تعطیلی پایان هفته بازار جهانی طلا، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز تحت تاثیر رشد نرخ آزاد دلار در بازار تهران، ۲۱۹ هزار تومان افزایش یافت و به ۱۰ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت تمام سکه روز شنبه و همزمان با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات رئیس جمهوری ایران حدود ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود و به ۱۰ میلیون و ۹۳ هزارتومان رسیده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال، رشد شاخص کل بورس تهران نیز در جریان معاملات روز یکشنبه به هزار و ۶۸۳ واحد (۱۴ صدم درصد) محدود شد. این شاخص نیز روز شنبه ۱۴ هزار و ۳۵۷ واحد رشد کرده بود.

فعالان بازار‌های مالی در ایران معتقدند پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، چشم‌انداز آتی بازارها طی ۴۴ روز باقیمانده تا روی کار آمدن دولت آقای رئیسی تحت تاثیر گمانه‌زنی‌ها در مورد تیم اقتصادی او و نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالاترین سطح در ۱۴۰۲ رسید