اولین مذاکره رودرروی جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا با همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین

دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه
دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتظار می‌رود که ملاقات روسای جمهوری دو کشور بیش از چهار ساعت ادامه پیدا کند.

آگهی

جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه روز چهارشنبه پس از فشردن دست یکدیگر در برابر دوربین خبرنگاران مذاکرات دوجانبه بر سر موضوعات مورد اختلاف بین دو کشور را آغاز کردند.

انتظار می رود که ملاقات روسای جمهوری دو کشور بیش از چهار ساعت ادامه پیدا کند. این اولین دیدار جو بایدن با همتای روسی خود از زمان به ورود به کاخ سفید محسوب می شود.

ولادیمیر پوتین پیش از آغاز گفتگوها گفت که امیدوار است دیدارش با رئیس جمهوری آمریکا «سازنده» باشد. رئیس جمهوری روسیه همچنین از جو بایدن برای انجام این دیدار پس از «سفری طولانی» به اروپا تشکر کرد. جو بایدن نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقاتش با رئیس جمهوری روسیه گفت که «دیدار حضوری همیشه بهتر است.»

الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، نقش مسکو در سوریه، حملات سایبری و ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از جمله موضوعاتی است که رهبران آمریکا و روسیه بر سر آن اختلاف نظر دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ولادیمیر پوتین چند روز پیش گفته بود که روابط کشورش با آمریکا به «پائین ترین سطح» رسیده است. جو بایدن نیز این سخنان همتای روسی اش را تائید کرده بود.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین فعلا برنامه ای برای برگزاری نشست خبری مشترک پس از دیدارشان ندارند. قرار است رئیس جمهوری روسیه پس از مذاکراتش با جو بایدن به تنهایی در نشستی خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ دهد. پس از آن نیز جو بایدن نشست خبری با خبرنگاران خواهد داشت.

روسای جمهور دو کشور در شهر ژنو و در ویلایی در کنار دریاچه لمان دیدار می کنند. رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار در این ویلا با میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ملاقات کرد.

گی پارملن، رئیس جمهوری سوئیس پیش از آغاز مذاکرات جو بایدن و ولادیمیر پوتین ضمن استقبال از حضور آنها در ژنو ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای روسای جمهوری آمریکا و روسیه «سازنده» باشد.

ولادیمیر پوتین پیش از آغاز مذاکرات دوجانبه خود با جو بایدن گفت که موضوعات زیادی در روابط بین مسکو و واشنگتن حل نشده باقی مانده و به همین دلیل بررسی آنها نیازمند دیدار در بالاترین سطح است. قرار است در ابتدای مذاکرات روز چهارشنبه تنها آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه در محل دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین حضور داشته باشند. پس از آن پنج نفر از هیات های دیپلماتیک دو کشور به مذاکرات اضافه خواهند شد.

ولادیمیر پوتین، ۶۸ ساله پیش از این در مقام ریاست جمهوری روسیه با چهار رئیس جمهوری آمریکا یعنی بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ دیدار کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن عینک خلبانی مورد علاقه‌اش را به ولادیمیر پوتین هدیه داد

ملاقات پوتین و بایدن؛ چه موضوعاتی در دیدار رهبران دو قدرت اول جهان طرح می‌شود؟

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد