تمام آنچه باید درباره یورو ۲۰۲۰ بدانید؛ آغاز دوباره جشن فوتبال با جام ملت‌های اروپا

یورو ۲۰۲۰
یورو ۲۰۲۰ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دومین بار است که این مسابقات با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود اما در عین حال نخستین بار است که بیش از دو کشور میزبانی این تورنمنت را عهده‌دار خواهند بود.

آگهی

شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا یا همان یورو ۲۰۲۰ روز جمعه با سوت دنی ماکلیه هلندی در ورزشگاه باشکوه المپیکو شهر رم آغاز می‌شود. آغازی که با بازگشت دوباره تماشاگران بعد از یک سال دوری از استادیوم‌ها همراه خواهد بود. دیدار افتتاحیه بین ایتالیا و ترکیه در رم و ورزشگاه اختصاصی دو تیم آ اس رم و لاتزیو برگزار می‌شود.

تورنمنتی که برای نخستین بار در بیش از ۲ کشور برگزار می‌شود و در ۱۰ ورزشگاه مختلف قاره سبز برگزار می‌شود. یورو ۲۰۲۰ البته همانطور که از نامش بر می‌آید قرار بود تابستان سال گذشته برگزار شود اما شیوع بیماری کووید-۱۹ به المپیک هم رحم نکرد، چه رسد به مسابقات یورو ۲۰۲۰.

حالا بعد از یکسال تاخیر و در شرایطی که با گسترش واکسیناسیون سراسری در کل جهان، اوضاع بحرانی ویروس کرونا تا اندازه‌ای کنترل شده، قرار است ۲۴ کشور حاضر در ۶ گروه ۴ تیمی با یکدیگر رقابت کنند تا مشخص شود روز ۱۱ ژوئيه کدام تیم جام قهرمانی مسابقات را در ورزشگاه تاریخی ومبلی لندن بالای سر خواهد برد.

میزبان‌ها

ابتدا قرار بود یورو ۲۰۲۰ به میزبانی ۱۲ کشور برگزار شود اما بلژیک و ایرلند جنوبی از لیست میزبان‌ها خط خوردند تا در نهایت این ۱۰ شهر زیر میزبان مسابقات باشند:

رم ایتالیا، باکو آذربایجان، کپنهاگ دانمارک، مونیخ آلمان، بوداپست مجارستان، آمستردام هلند، بخارست رومانی، سنت پترزبورگ روسیه، گلاسگو اسکاتلند و بالاخره بیلبائو اسپانیا.

AP Photo
یورو ۲۰۲۰AP Photo

مسابقات به این صورت خواهد بود که بازی‌های گروهی هر گروه در دو کشور برگزار می‌شود و از همین حالا هم مشخص است که مسابقات مراحل بالاتر در کدام کشور و ورزشگاه انجام خواهد شد. سه مسابقه نیمه‌نهایی و فینال در بریتانیا و ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود. میزبانی مرحله یک‌چهارم نهایی اما به ۴ ورزشگاه المپیکو رم، آلیانس آرنا مونیخ، المپیک باکو و ورزشگاه گاز پروم سنت پترزبورگ واگذار شده است.

گروه‌های ۶ گانه

این دومین بار است که مسابقات با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود. جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۹۶ که در بریتانیا برگزار شد برای نخستین بار میزبان ۱۶ کشور از قاره سبز بود. بعد از آن ۴ دوره دیگر هم این تورنمنت با حضور ۱۶ تیم برگزار شد تا اینکه در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار ۲۴ کشور در فرانسه حضور داشتند و برای قهرمانی اروپا با یکدیگر رقابت کردند.

اما گروه‌بندی ۶ گانه مسابقات امسال بدین شرح است:

گروه A با حضور ایتالیا، ولز، ترکیه و سوئیس که بازی‌هایش در دو کشور ایتالیا و جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

گروه B با حضور بلژیک، دانمارک، فنلاند و روسیه که بازی‌هایش در دو کشور دانمارک و روسیه برگزار می‌شود.

گروه C با حضور هلند، اتریش، اوکراین و مقدونیه که بازی‌هایش در دو کشور هلند و رومانی برگزار می‌شود.

گروه D با حضور انگلستان، کرواسی، جمهوری چک و اسکاتلند که بازی‌هایش در انگلستان و اسکاتلند برگزار می‌شود.

گروه E با حضور اسپانیا، لهستان، اسلواکی و سوئد که بازی‌هایش در دو کشور اسپانیا و روسیه برگزار می‌شود.

گروه F با حضور فرانسه، آلمان، پرتغال و مجارستان که بازی‌هایش در دو کشور آلمان و مجارستان برگزار می‌شود.

گروه مرگ

گروه F را حتما باید گروه مرگ این مسابقات نامید. جایی که سه مدعی قهرمانی باید با یکدیگر برای صعود بجنگند. فرانسه با دیدیه دشان که ۴ سال قبل در مسابقه فینال در پاریس مغلوب پرتغال شد، بار دیگر باید با کریس رونالدو و یارانش مسابقه دهد. از سوی دیگر شاگردان دشان حالا با مدال طلای جام جهانی وارد این تورنمنت می‌شوند و تمام نگاه‌ها به ساق ستارگانی چون کیلین امباپه، پل پوگبا، انگولو کانته، گریزمان و دیگر خروس‌های فرانسوی خواهد بود.

در عین حال پرتغال و رونالدو هرچند از دوران اوج چهار قبل خود فاصله گرفته‌اند اما به هر حال رقیب سرسخت و خطرناک برای دیگر تیم‌ها به شمار می‌آیند. از سوی دیگر این آخرین تورنمنت یوآخیم لو با ژرمن‌ها خواهد بود. این مربی بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ سرمربی‌گری آلمان‌ها را عهده‌دار شد و توانست این تیم‌را بعد از ۲۴ سال و در جام جهانی برزیل ۲۰۱۸، به قهرمانی برساند.

AP Photo
کریس رونالدو ۵ سال قبل توانست پرتغال را به قهرمانی مسابقات یورو ۲۰۱۶ در فرانسه برساندAP Photo

نتایج بازی‌های پیشین آلمان نشان داده، این‌بار خبری از آلمان منظم و خطرناک همیشگی نخواهد بود. اما کیست که نداند فضای برگزاری تورنمنت متمرکز با بازی‌های پیش از مسابقات یا دیدارهای دوستانه تفاوت بسیاری دارد.

مجارستان چندان خوش‌شانس نبوده که در گروهی ساده‌تر قرار گیرد. آنها بار دیگر باید با پرتغال مدعی در مرحله گروهی بازی کنند. مسابقه این دو تیم در یورو ۲۰۱۶ که در شهر لیون فرانسه برگزار شد، یکی تماشایی‌ترین مسابقات آن دوره بود که در نهایت به تساوی ۳-۳ دو تیم انجامید.

آگهی

مدعیان قهرمانی

در تاریخ این مسابقات ۱۰ کشور توانسته‌اند طعم قهرمانی را بچشند. اسپانیا و آلمان با ۳ بار در صدر این لیست قرار دارند و بعد از آن فرانسه با دو عنوان قهرمانی در رده بعدی قرار دارد.

همچنین کشورهای اتحاد جماهیر شوروی، چکسلواکی، ایتالیا، هلند، دانمارک، یونان و پرتغال هم یک بار این جام را بالای سر برده‌اند.

امید ایتالیایی‌ها به جوانان مانچینی

به جز سه تیم قدرتمند گروه F، احتمالا باید نگاهی هم به گروه نخست و ایتالیای جوان داشته باشیم. تیمی که با ونتورا عملکردی ناامیدکننده داشت و حتی نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کند، حالا با روبرتو مانچینی متحول شده است. آتزوری‌ در ۲۸ بازی رسمی اخیر خود شکست نخورده و عملکردی شگفت‌انگیز از خود بر جای گذاشته است. آنها در خط دفاع و دروازه دیواری مستحکم شامل جرجو کیه‌لینی، لئوناردو بونوچی و جیجو دوناروما را دارند. ضمن اینکه استعدادهای درخشانی چون نیکولا بارلا و مانوئل لوکاتلی در خط میانی می‌توانند نقطه قوت لاجوردی‌های ایتالیایی باشند. نیازی به توضیح نیست که خط حمله ایتالیا با حضور فدریکو کیزا، چیرو ایموبیله و لورنزو انسینیه تا چه اندازه می‌تواند زهردار باشد.

AP Photo
ایتالیایی‌ها امید زیادی به درخشش جوانان این تیم با هدایت روبرتو مانچینی دارندAP Photo

نکته جالب در مورد تیم ملی ایتالیا حضور فدریکو کیزا در ترکیب این است. او که پسر انریکو کیزا مهاجم تیم ملی ایتالیا در دهه ۹۰ میلادی است، ۲۵ سال بعد از آنکه پدرش در مسابقات یورو ۹۶ با پیراهن ایتالیا حاضر بود، حالا این افتخار را خواهد داشت که برای تیم ملی کشورش به میدان برود.

ایتالیایی‌ها فقط یک‌بار و در سال ۱۹۶۸ توانسته‌اند به مقام قهرمانی جام ملت‌های اروپا دست یابند. آنها البته در یورو ۲۰۰۰ و با حضور ستارگان فراوانی چون مالدینی، کاناوارو، تولدو، توتی، دل‌پیرو و دیگران تا یک قدمی قهرمانی پیش رفتند اما گل دقیقه ۹۰ سیلوین ویلتورد و در ادامه گل طلایی دیوید ترزگه در وقت‌های اضافه باعث شد تا فرانسوی‌ها قهرمانی را از دست آبی‌های ایتالیایی که در آن مسابقه سفیدپوش بودند بربایند.

آگهی

ماتادورها باز می‌گردند؟

هرچند با تصمیم لوییس انریکه، اسپانیا بدون حضور سرخیو راموس، کاپیتان تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید وارد این مسابقات می‌شود اما حضور جوانانی چون رودری، خوان فران و دنی اولمو در کنار بازیکنان باتجربه‌ای مانند سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا و داوید دخه‌آ می‌تواند اسپانیایی‌ها را به نمایشی درخشان امیدوار سازد.

AP Photo
اسپانیا بدون حضور کاپیتان خود، سرخیو راموس راهی این مسابقات شده استAP Photo

اسپانیا به همراه آلمان پرافتخارترین تیم‌های این تورنمنت به شمار می‌روند. آنها در سال‌های ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ سه بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند. ضمن اینکه ماتادورها تنها تیم در تاریخ این مسابقات هستند که توانسته‌ از مقام قهرمانی خود دفاع کند.

بلژیک ترسناک

تیم سوم جام جهانی ۲۰۱۸، یکی دیگر از مدعیان کسب عنوان قهرمانی یورو ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. حضور ستارگان متعددی چون کوین دی‌بروینه، ادن هازارد و تیبو کورتوآ هر تیمی را به هراس می‌اندازد. بلژیکی‌ها تیمی بسیار هماهنگ دارند که در سالهای اخیر به بازی در کنار یکدیگر به خوبی عادت کرده‌اند.

AP Photo
شیاطین سرخ اروپا، امیدوارند درخشش در جام جهانی ۲۰۱۸ را با ستارگان پرتعداد خود تکرار کنندAP Photo

بلژیکی‌ها البته تنها یک بار و در سال ۱۹۸۰ توانستند در مسابقات جام ملت‌های اروپا که در ایتالیا برگزار می‌شد به بازی پایانی برسند و آنجا در فینال با نتیجه ۲-۱ در مقابل آلمان غربی شکست خوردند و به نایب قهرمانی رضایت دادند.

فرانسه قهرمان جهان

وقتی نام‌هایی چون کیلین امباپه، انگولو کانته، پل پوگبا، کریم بنزما و دیگران را می‌بینید تردیدی وجود ندارد که این تیم را یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی یورو ۲۰۲۰ بدانید. دیدیه دشان که خود به عنوان کاپیتان جام قهرمانی این مسابقات را در یورو ۲۰۰۰ بالای سر برد، حالا امیدوار است با همراهی شاگردانش بار دیگر فرانسه را بعد از ۲۰ سال به این افتخار برساند. دقیقا مشابه جام جهانی ۲۰۱۸ که دشان ۲۰ سال بعد از آنکه به عنوان کاپیتان جام جهانی را در سال ۹۸ بالای سر برده بود، در روسیه موفق شد شاگردانش را در مسیر قهرمانی جهان هدایت کند.

آگهی
AP Photo
فرانسه، همان تیم ترسناکی است که در سال ۲۰۱۸ قهرمان جام جهانی شد، آنها البته کریم بنزما را هم این‌بار در جمع خود دارندAP Photo

خروس‌ها به جز یورو ۲۰۰۰، در مسابقات جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۴ هم قهرمان شدند و یکی از پرافتخارترین تیم‌های این تورنمنت به شمار می‌روند. فرانسوی‌ها همچنین ۴ سال قبل در دیدار پایانی و در خانه با نتیجه ۱-۰ به پرتغال باختند تا به نایب قهرمانی رضایت دهند.

انگلستان بالاخره مدعی می‌شود؟

برخی از طرفداران فوتبال انگلستان امیدوارند این تیم که تاکنون هرگز نتوانسته به دیدار پایانی این تورنمت صعود کند، بالاخره طلسم‌شکنی کند و نتیجه‌ای متفاوت از ادوار پیشین کسب نماید. سه‌شیر‌ها تنها دو بار در مجموع این مسابقات توانسته‌اند به نیمه‌نهایی صعود کنند که آخرین بار آن به ۲۴ سال قبل باز می‌گردد. جایی که شاگردان تری ونبلز با ستارگان بی‌شماری چون دیوید سیمن، تونی آدامز، آلن شیرر، پل گاسگوین، برادران نویل و دیگران در مرحله نیمه‌نهایی در خانه مغلوب آلمان شد و راهی به فینال نیافت.

AP Photo
انگلستان هرگز نتوانسته به فینال جام ملت‌های اروپا راه یابد، آنها امیدوارند بالاخره بتوانند خود را به جمع بزرگان فوتبال اروپا نزدیک کنندAP Photo

جالب اینجاست که گرت ساوت گیت، مربی کنونی انگلیسی‌ها در آن تورنمنت پنالتی آخر مقابل آلمان را از دست داد تا شاگردان برتی فوگتس راهی دیدار پایانی شوند و در نهایت با گل‌های اولیور بیرهوف به قهرمانی دست یابند. حالا نسل جوان و بااستعداد تیم ملی انگلستان باعث شده برخی انتظار شگفتی سازی از این تیم داشته باشند اما برخی از کارشناسان براین باورند نیمکت این تیم می‌تواند نقطه آشیل سه‌شیرها به شمار رود. جایی که گرت ساوت گیت نشان داده در بازی‌های حساس و در مقابل تیم‌های بزرگ چندان هوشمند ظاهر نمی‌شود.

هرگز آلمان‌ها را دست‌کم نگیرید

آلمان به رغم نمایش‌های ضعیف خود در ماه‌های اخیر از بازیکنان با کیفیت فوق‌العاده‌ای بهره‌ می‌برد. تاریخ تورنمنت‌های بین‌المللی نشان داده این تیم حتی در بدترین روزهایش هم یک مدعی قهرمانی است و می‌تواند با بازیکنانی متوسط مانند سال ۲۰۰۲ به دیدار پایانی راه یابد.

یوآخیم لو که برای آخرین بار در یک تورنمنت روی نیمکت مانشافت می‌نشیند امیدوار است بار دیگر با این تیم به عنوان قهرمانی در یک تورنمنت برساند و خداحافظی باشکوهی با نیمکت این تیم داشته باشد.

آگهی
AP Photo
این آخرین تورنمنتی است که یوآخیم لو به عنوان مربی، هدایت آلمان‌ها را عهده‌دار خواهد بود.AP Photo

آلمان‌ها سه بار در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۷۲ توانسته‌اند به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا دست یابند. آنها همچنین در سال ۲۰۰۸ در فینال مقابل اسپانیا قرار گرفتند و با نتیجه ۱-۰ شکست خوردند.

زمان‌بندی مسابقات

بازی‌های این دوره که از روز جمعه و با دیدار تیم‌های ترکیه و ایتالیا افتتاح خواهد شد، به مدت یک ماه به طول خواهد انجامید و روز ۱۱ ژوئيه جهان قهرمان جدید اروپا را خواهد شناخت. بعد از ۲۴ سال ورزشگاه ومبلی لندن میزبان بازی نهایی این تورنمنت خواهد بود. در سال ۱۹۹۶ دو تیم جمهوری چک و آلمان به فینال راه یافتند که این آلمان‌ها بودند که با نتیجه ۲-۱ جمهوری چک را شکست دادند.

حالا قاره سبز یک ماه پرهیجان را تجربه خواهد کرد و جشن آغاز یک تورنمنت فوتبالی را تجربه می‌کند. جشنی که به ویژه برای هواداران این رشته ورزشی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود؛ چرا که آنها بعد از یک سال دوباره می‌توانند از نزدیک تماشاگر یک مسابقه فوتبال باشند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جام ملت‌های اروپا؛ انگلیس برای نخستین بار به فینال رسید

رونالدو در یک‌قدمی دایی؛ ژرمن‌ها با گل‌به خودی مغلوب خروس‌ها شدند

لیگ قهرمانان اروپا؛ بایرن در رم مغلوب لاتزیو شد، پاریس با درخشش امباپه حریف خود را شکست داد