یورواستات: تقریبا ۱۰۰ درصد کودکان در اتحادیه اروپا دوره پیش دبستانی می‌گذرانند

دوره‌های پیش‌دبستانی (عکس از آرشیو)
دوره‌های پیش‌دبستانی (عکس از آرشیو) Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از دوره‌های آموزش زودهنگام به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای مقابله با نابرابری اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر برای کودکان یاد می‌شود.

آگهی

بررسی های اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که نزدیک به یکصد درصد از کودکان در کشورهای عضو این اتحادیه پیش از آغاز دوره آموزش اجباری در دوره های پیش دبستانی ثبت نام می کنند.

بنا به اعلام یورواستات در سال ۲۰۱۹ میلادی تقریبا ۹۷ درصد از کودکانی که بیش از سه سال داشتند اما هنوز به سن آموزش اجباری نرسیده بودند از آموزش در دوره های پیش دبستانی در اتحادیه اروپا بهره می بردند. از دوره های آموزش زودهنگام به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای مقابله با نابرابری اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر برای کودکان یاد می شود.

دوره های پیش دبستانی اغلب به آموزش کودکان در درازمدت و آشنایی آنها با طرز تفکر انتقادی و مهارت های اجتماعی کمک می کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمارهای یورواستات نشان می دهد که میزان ثبت نام کودکان در دوره های پیش دبستانی در بیشتر مناطق سه کشور ایرلند، بلژیک و فرانسه به یکصد درصد می رسد.

این در حالی است که بنا به اعلام صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) بیش از ۱۷۵ میلیون کودک در سراسر جهان به آموزش پیش دبستانی دسترسی ندارند. این نهاد در گزارش های خود اشاره به اهمیت دوره های پیش دبستانی محرومیت از آنها را برابر با عدم شکوفایی قابلیت های بالقوه کودک دانسته است.

یونیسف همچنین بر تاثیر دوره های پیش دبستانی بر آینده کشورها نیز تاکید می کند. به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد عدم دسترسی کودکان به آموزش پیش دبستانی، کشورها را از سرمایه انسانی مورد نیاز برای توسعه و کاهش نابرابری محروم می کند.

کودکان ایرانی تا چه حد به آموزش پیش‌دبستانی دسترسی دارند؟

محمد نفریه، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی ایران سه سال پیش در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که ۸۸ درصد کودکان ایرانی به مهدکودک نمی روند. وی در آن زمان گفته بود که ۱۳۰ هزار ظرفیت خالی در مهدکودک های ایران وجود دارد.

وی همچنین تعداد مهدکودک ها در سراسر ایران را در سال ۱۳۹۷، ۱۶ هزار مهد ذکر کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوقات فراغت شهروندان اروپایی؛ هلندیها «آنلاین‌ترین» عضو اتحادیه اروپا هستند

پارلمان اروپا مقررات شناسایی و گزارش سوءاستفاده جنسی از کودکان در اینترنت را تصویب کرد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد