روحانی: می‌شد تحریم‌ها تا همین حالا هم تمام شده باشد

حسن روحانی و علی اکبر صالحی
حسن روحانی و علی اکبر صالحی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری ایران می‌گوید اگر قرار به اجرای مرحله به مرحله فرآیند بازگشت به برجام بود، پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ روند برداشتن تحریم‌های اساسی انجام شده بود.

آگهی

حسن روحانی می‌گوید از نظر او تمام تحریم‌های اصلی در توافق به پایان رسیده است.

رئيس جمهوری ایران روز پنجشنبه ۶ خرداد در یک سخنرانی با اشاره به اینکه دولتش تلاش بسیاری کرده تا هرچه زودتر تحریم‌ها برداشته شود افزود: «در زمینه تحریم کارهای بزرگی انجام شده، البته من نمی‌خواهم یک‌سری مسائل را بگویم اما می‌شد که تحریم تا همین حالا هم کلا تمام شده باشد. با تمام حرف‌ها بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است.»

اشاره آقای روحانی احتمالا به اختلاف نظرهایی باز می‌گردد که در درون حاکمیت ایران بر سر برداشتن برخی تحریم‌های متفرقه و غیرمرتبط با برجام همچون رفع تحریم‌های مربوط به سپاه پاسداران و افراد و شخصیت‌های نظامی مربوط می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر و در مذاکرات ایران و ۴+۱ و همچنین ایالات متحده پیشرفت‌های پررنگی در مسیر حصول به توافق ایجاد شده است اما در عین حال هر دو طرف تاکید دارند که موضوعات دیگری باقی مانده و بحث بر سر آنها همچنان ادامه دارد.

آقای روحانی در ادامه و به صورت تلویحی به اختلاف نظرهای درون حکومت بر سر بازگشت برجام به صورت مرحله‌ای یا یک‌جا اشاره کرد. رئیس جمهوری ایران در این رابطه گفت: اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم و مثلا تحریم نفت یا بانک را بردایم و بقیه را به تدریج انجام دهیم، این کار در ابتدای سال جاری یا حتی پایان سال قبل انجام شده بود.»

رئيس جمهوری ایران در ادامه افزود: «البته توافق باید کامل شود و وقتی کامل شد اجرا کنیم. این تصمیم خود ماست و تصمیم گرفتیم وقتی همه چیز تمام شود بعد اجرا شروع شود.»

اما آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه ۱۲ اسرائيل در واکنش به اظهارات حسن روحانی مبنی بر نزدیک بودن به توافق گفت: «چنین اظهارنظرهایی برای ما جنبه خبری دارد چرا که در حال حاضر چیزی که در واقع می‌گذرد این است که ما در پنجمین دور مذاکرات در وین هستیم.»

آقای بلینکن که به منطقه خاورمیانه سفر کرده در ادامه، صحبت‌های پیشین خود را تکرار و تاکید کرد که هنوز در خصوص آمادگی ایران برای بازگشت به تعهداتش اطمینان ندارد: «ما به شکل واضحی اعلام کرده‌ایم که طرفین برای بازگشت به برجام باید چه کارهایی باید انجام دهند اما هنوز برای ما مشخص نیست که ایران آمادگی دارد که به تعهداتش بازگردد یا خیر.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اذعان داشت که این کشور و اسرائيل بر سر چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای با یکدیگر اختلاف نظر دارند. او در ادامه با اشاره به نظرات تخصصی کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی اظهار داشت که برجام کار می‌کند و با انجام نظارت‌ها، محدودیت‌ها و همچنین بازرسی‌های سرزده جلوی دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را می‌گیرد.

دور پنجم مذاکرات بر سر احیای برجام در چارچوب نشست ۴+۱ و همچنین آمریکا از روز گذشته در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند در این دور کار برای حصول توافق را به پایان برسانند و فرآیند احیای برجام اجرایی شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه به دنبال توافق از سرگیری مذاکرات هسته‌ای: به دقت بر اجرای تعهدات ایران نظارت می‌کنیم

آمریکا سه مقام پیشین ایران را از فهرست تحریم ها خارج کرد

دور چهارم مذاکرات احیای برجام؛ دیپلمات‌ها آماده‌اند برای مدت طولانی‌تری در وین بمانند