بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر شلیک گلوله در اروپا متعلق به کدام کشور است؟

قتل با سلاح گرم در اروپا
قتل با سلاح گرم در اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها در سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۶۰ حادثه مربوط به کاربرد سلاح گرم در این کشور آرام اروپایی ثبت شد که نتیجه آن ۴۷ کشته و ۱۱۷ زخمی بوده است، آماری که در سطح اروپا یک رکورد به حساب می‌آید.

آگهی

آمار مرگ و میر بر اثر حملات تروریستی با سلاح گرم، تیراندازی اعضای باندهای تبهکاری و تصفیه حساب‌ باندهای مافیایی با شلیک تفنگ یا خودکشی افراد در کدام کشور اروپایی بیشتر است؟

شاید با شنیدن این پرسش بلافاصله یاد یکی از کشورهای اروپای شرقی، ایتالیا، فرانسه یا بلژیک بیافتید، یا فنلاند که حمل سلاح در آن تحت شرایطی مجاز است.

اما این گونه نیست. سوئد، رکورددار بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر شلیک گلوله در اروپاست. این کشور در کمتر از یک دهه، به یکی از کشورهای اروپایی با بالاترین میزان مرگ و میر با سلاح گرم تبدیل شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس گزارشی که «برا» (Brå)، شورای پیشگیری از جرائم سوئد در روز چهارشنبه ۲۶ مه (۵ خرداد) منتشر کرد، در حالی که از اوایل دهه ۲۰۰۰ بیشتر کشورهای اروپایی شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از شلیک گلوله بوده‌اند، این کشور اسکاندیناوی روندی معکوس را دنبال کرده و امروز از این نظر در رأس رتبه‌بندی اروپا قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است: «سوئد در حال حاضر در این رتبه‌بندی جایگاه بسیار بدی دارد، به طوری که از هر یک میلیون نفر ۴ نفر در این کشور با سلاح گرم کشته می‌شوند. میانگین این آمار در اروپا ۱.۶ نفر در هر یک میلیون نفر است و در این مطالعه هیچ كشور دیگری در مقایسه با سوئد چنین افزایشی را نشان نمی‌دهد.»

تا پیش از این، اطلاعات جامع منتشر شده در این زمینه در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نشان داده بود که کرواسی در رتبه نخست این جدول، سوئد در رتبه دوم و لتونی پس از آن قرار داشته است. در سال ۲۰۱۸ سوئد به مقام نخست رسید.

در گزارش این نهاد سوئدی گفته شده است: «افزایش مرگ و میر ناشی از شلیک سلاح گرم به شدت با فعالیت باندهای تبهکاری در محله‌های بدنام در پیوند است.»

این افزایش آمار در سوئد عمدتا از سال ۲۰۱۳ به این سو اتفاق افتاده و به قدری نگران‌کننده شده که پلیس و دولت سوئد زنگ‌ خطر را به صدا درآورده‌اند. بسیاری از موارد تیراندازی مربوط به تصفیه حساب‌های خشونت‌آمیز است که به باندهای مافیایی نسبت داده می‌شود.

تنها در سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۶۰ حادثه مربوط به کاربرد سلاح گرم در این کشور آرام اروپایی ثبت شد که نتیجه آن ۴۷ کشته و ۱۱۷ زخمی بوده است، آماری که در سطح اروپا یک رکورد به حساب می‌آید.

به گفته «برا»، شمار قربانیان تیراندازی در سوئد در طی یک دهه بیش از دو برابر شده است و اکنون تقریبا ۴۰ درصد از آمار مرگ‌های خشونت‌آمیز در این کشور را تشکیل می‌دهد.

سوئد همچنین با رشد چشمگیر آمار جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله در میان قربانیان تیراندازی روبرو بوده است. این آمار که به شکل تأسف‌برانگیزی در سال‌های اخیر در حال اوج گرفتن بوده و حتی از کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و کشورهای حوزه بالتیک پیشی گرفته، انتقادهای زیادی را در این کشور برانگیخته است.

دولت سوسیال دموکرات سوئد از سال ۲۰۱۹ مجموعه اقداماتی را برای مقابله با این پدیده انجام داده، اما هنوز به نتایج مثبتی نرسیده است. میکائیل دامبرگ، وزیر کشور سوئد روز چهارشنبه گفت: «سوئد نباید به این امر عادت کند. ما باید روند را معکوس کنیم.»

بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت سوئد یعنی حزب محافظه‌کار «میانه‌روها» این آمار را «مایه ننگی برای سوئد» خوانده و جیمی اکسون، رهبر حزب راست افراطی سوئد دستگاه اجرایی کشور را به «تن دادن» به این وضعیت متهم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل مرد مبتلا به سندروم داون به دست پلیس سوئد؛ ۳ مامور متهم شدند

استکهلم یک خبرنگار چینی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اخراج کرد

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود