پایگاه هوایی «مرموزِ» تنگه باب‌المندب تحت کنترل کدام کشور قرار می‌گیرد؟

ساخت پایگاه هوایی در جزیره مایون واقع در تنگه باب‌المندب
ساخت پایگاه هوایی در جزیره مایون واقع در تنگه باب‌المندب Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پایگاه هوایی واقع در جزیره مایون امکان حمله هوایی به خاک یمن و هرگونه عملیات در دریای سرخ، خلیج عدن و مناطق مشرف به شرق قاره آفریقا را برای کشور کنترل کننده آن فراهم می‌کند.

آگهی

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از یک «پایگاه هوایی اسرار آمیز» پرده برداشته که به ادعای این خبرگزاری در یک جزیره آتشفشانی واقع در نزدیکی کشور یمن در حال ساخت است.

در این گزارش تاکید شده که محل احداث این پایگاه هوایی در یکی از مهم‌ترین نقاط دریایی جهان از نظر حمل و نقل انرژی و محموله‌های تجاری انتخاب شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است که هیچ کشوری تاکنون رسما مسئولیت ساخت این پایگاه هوایی مرموز در جزیره مایون واقع در تنگه باب‌المندب را بر عهده نگرفته اما ترافیک دریایی مرتبط با عملیات ساخت یک باند فرودگاهی در این جزیره ۵.۶ کیلومتری طی سال‌های گذشته عمدتا به کشور امارات عربی متحده ارتباط داشته است.

مقامات دولت در تبعید یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود می‌گویند که اماراتی‌ها پشت آخرین تلاش‌ها برای ساخت پایگاه یاد شده هستند هر چند که امارات عربی متحده در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که نیروهای خود را از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان برای مقابله با شورشیان حوثی خارج می‌کند.

جرمی باینی، سردبیر بخش خاورمیانه شرکت اطلاعاتی «منبع باز» که سال‌هاست عملیات ساخت و ساز در جزیره مایون را دنبال کرده، می‌گوید: «به نظر می‌رسد این تلاش به منظور دستیابی به هدفی استراتژیک و بلند مدت برای حضوری نسبتا دائمی (در این جزیره) صورت گرفته است.»

وی در ادامه می‌گوید که «ساخت این پایگاه احتمالا تنها با جنگ یمن مرتبط نیست و شما باید اهمیت حمل و نقل دریایی را نیز در آنجا مد نظر قرار دهید.»

آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید کرده که مقامات اماراتی در ابوظبی و نیز مسئولان سفارت امارات عربی متحده در واشنگتن از پاسخ‌گویی به تماس‌های این خبرگزاری در خصوص ساخت پایگاه هوایی در جزیره مایون امتناع کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که کریس مورفی، سناتور دموکرات در آمریکا با اشاره به ساخت این پایگاه هوایی یادآور شده که امارات عربی متحده در عمل از جنگ یمن خارج نشده است.

باند فرودگاهی این پایگاه در جزیره مایون به هر کشوری که کنترل آنرا در درست بگیرد امکان می‌دهد تا قدرت خود را بر تنگه باب‌المندب تحمیل کند و به راحتی دست به حملات هوایی به خاک یمن بزند.

این پایگاه همچنین امکان هرگونه عملیات در دریای سرخ، خلیج عدن و مناطق مشرف به شرق قاره آفریقا را برای کشور کنترل کننده آن فراهم می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز که آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده به وضوح کامیون‌ها، گریدر‌ها و دیگر ماشین آلات راه‌سازی را هنگام فعالیت در جریان ساخت یک باند فرودگاهی ۱.۸۵ کیلومتری در این جزیره به تصویر کشیده است.

عملیات ساخت و ساز ظاهرا روز ۱۸ مه با احداث سه آشیانه که درست در جنوب فرودگاه روی باند قرار گرفته‌‌اند، تکمیل شده است.

Planet Labs Inc./AP
احداث پایگاه هوایی و باند پرواز در جزیره مایون واقع در تنگه باب‌المندبPlanet Labs Inc./AP

یک باند پرواز با این مشخصات عملا می‌تواند برای هواپیماهای تهاجمی، نظارتی و لجیستیکی مورد استفاده قرار گیرد. تلاش قبلی که اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز و سپس متوقف شد به ساخت باند بزرگتری به طول سه کیلومتر اختصاص داشت. احداث آن باند می‌توانست پرواز سنگین‌ترین بمب‌افکن‌ها را هم امکان پذیر کند.

مقامات نظامیِ دولت به رسمیت شناخته شده یمن از سوی جامعه جهانی که تحت حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان نیز قرار داد، می‌گویند که امارات عربی متحده اقدام به ساخت این باند فرودگاهی کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از چند مسئول که نامی از آنها برده نشده اعلام کرد که کشتی‌های اماراتی طی هفته‌های گذشته اقدام به حمل سلاح، ‌تجهیزات و نیروهای نظامی به جزیره مایون کرده‌اند.

به گفته مقامات نظامی، تنش‌های اخیر میان امارات عربی متحده و دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی،‌ رئیس جمهوری این کشور تا حدودی به درخواست ابوظبی برای اجاره بیست ساله جزیره مایون و ترغیب دولت یمن به موافقت با این درخواست مربوط می‌شود؛ حال آنکه به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات اماراتی اختلاف نظر در این خصوص را تایید نکرده‌اند.

پروژه اولیه ساخت و ساز که بلافاصله پس از بازپس گیری جزیره مایون از دست شبه‌نظامیان حوثی توسط نیروهای اماراتی آغاز شده بود در سال ۲۰۱۵ بدون نتیجه متوقف شد.

آگهی

این در حالیست که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که عملیات ساخت و ساز پایگاه هوایی در این جزیره اواخر سال ۲۰۱۶ جریان داشته است.

الیونورا آردمانیی،‌ تحلیل‌گر موسسه مطالعات سیاست‌های بین‌المللی ایتالیا معتقد است: «در حالی که شاخ آفریقا به دلیل "رقابت‌ها و خطرات ناشی از جنگ محلی" به مکانی پر خطر برای اماراتی‌ها تبدیل شده است، جزیره کم جمعیت مایون می‌تواند یک مکان راهبری ارزشمند برای نظارت بر دریای سرخ به حساب ‌آید.»

به گفته این تحلیل‌گر غربی،‌ سیاست خارجی امارات از اعمال قدرت به محافظت از قدرت تغییر ماهیت داده و چنین ظرفیتی توانایی نظامی این کشور برای نظارت بر آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد و نیز توان بازدارندگی در قبال تهدیدهای احتمالی بازیگران غیر دولتی نزدیک به ایران را افزایش می‌دهد.

در این گزارش به اقدام مشابه نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در استفاده از ظرفیت‌های نظارتی از روی یک کشتی باری که برای مدتی طولاتی در نزدیکی آب‌های یمن مستقر شده بود،‌ اشاره و یادآوری شده است که این کشتی مدتی پیش هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.

مایون که به جزیره پِریم نیز شهرت دارد در حوالی ۳.۵ کیلومتری آب‌‌های ساحلی جنوب غرب یمن واقع شده است. آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید می‌کند که قدرت‌های جهانی صدها سال پیش به ویژه پس از افتتاح کانال سوئز که دریای مدیترانه و سرخ را به هم پیوند می‌دهد، به اهمیت و موقعیت استراتژیک این جزیره پی برده بودند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوراخ طبیعی در زمین یا زندان اجنه و شیاطین؛ راز «چاه جهنم» یمن چیست؟

حوثی‌های یمن مدعی حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در عربستان شدند

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است