دور پنجم مذاکرات وین؛ امیدواری «محتاطانه» عراقچی به حل و فصل موضوعات «کلیدی»

عباس عراقچی، رئیس هیات ایران در مذاکرات وین
عباس عراقچی، رئیس هیات ایران در مذاکرات وین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس هیات ایران در مذاکرات وین ضمن اشاره به اینکه همچنان موضوعاتی «کلیدی» برای بحث و بررسی باقی مانده است تاکید کرد که می شود به پایان مذاکرات امیدوار بود اما در عین حال در مورد پیش‌بینی آن باید «محتاط» بود.

آگهی

عباس عراقچی، رئیس هیات ایران در مذاکرات وین می گوید به شکلی «محتاطانه» به پایان گفتگوها بر سر احیای برجام در دور پنجم مذاکرات امیدوار است اما همچنان درباره موضوعاتی «کلیدی» تصمیم گیری نشده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره دور پنجم مذاکرات که روز سه شنبه آغاز شد گفت: « [...] جلسه اول کمیسیون مشترک را داشتیم. ادامه کار توسط کارگروه‌ ها در هر دو حوزه هسته‌ ای و رفع تحریم‌ ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.»

رئیس هیات ایران در مذاکرات وین گفت که بسیاری از هیات ها امیدوار هستند که این دور از مذاکرات دور آخر باشد. وی ضمن اشاره به اینکه همچنان موضوعاتی «کلیدی» برای بحث و بررسی باقی مانده است تاکید کرد که می شود به پایان مذاکرات امیدوار بود اما در عین حال در مورد پیش بینی آن باید «محتاط» بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عباس عراقچی اظهار داشت: «امیدواریم در این دور بتوان به نتیجه رسید. ولی مقید نیستیم که حتما در این دور انجام شود، بلکه مقید هستیم منافع ما به صورت کامل تامین شود.»

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد که تصمیم گیری ها «در تهران» انجام می شود. او گفت: «وظیفه ما به عنوان کارگزاران نظام این است که در خط اول مذاکرات مباحث را جلو ببریم و بعد نتیجه را گزارش دهیم، تصمیم گیری‌ ها در تهران توسط مراجع ذیربط گرفته و به ما هم ابلاغ می‌شود که چگونه رفتار کنیم.»

دور پنجم مذاکرات وین یک روز پس از توافق تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تمدید یک ماهه نظارت دوربین های این نهاد بر فعالیت های هسته ای ایران آغاز شد. آمریکا که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد به طور مستقیم در گفتگوهای وین با ایران شرکت نمی کند. نمایندگان دیگر کشورهای امضاءکننده برجام به عنوان واسطه بین ایران و آمریکا در این گفتگوها نقش آفرینی می کنند.

رابرت مالی، نماینده ویژه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در امور ایران که به وین سفر کرده است اظهار امیدواری کرده بود که در دور جدید مذاکرات پیشرفت های بیشتری در راستای پایبندی دوجانبه تهران و واشنگتن به برجام به دست آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا بار دیگر نسبت به «تمایل و آمادگی» ایران در مذاکرات وین ابراز تردید کرد

واکنش بلینکن به نامه سناتورها: مذاکرات برجام با وجود نبرد اسرائیل و فلسطین ادامه دارد

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود