شورای امنیت خواستار پایبندی کامل طرف‌ها به آتش‌بس در غزه شد

جنگ در غزه
جنگ در غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۲ خرداد (۲۲ مه) در نخستین بیانیه خود پس از آغاز تنش‌های نظامی میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه، خواستار پایبندی کامل طرف‌های درگیر به آتش‌بس شد.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۲ خرداد (۲۲ مه) در نخستین بیانیه خود پس از آغاز تنش‌های نظامی میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه، خواستار پایبندی کامل طرف‌های درگیر به آتش‌بس شد.

آتش‌بس پس از ۱۱ روز جنگ و به ابتکار مصر از روز جمعه اجرایی شده است تا امدادگران بتوانند مقابله با بحران انسانی در غزه را آغاز کنند. پیشتر اولین سری کمک‌های ارسالی بین‌المللی روز جمعه وارد غزه در کرانه باختری رود اردن شده بود.

در بیانیه صادره از سوی شورای امنیت، که شامل نظر ۱۵ عضو دائم و غیردائم آن است، بر اهمیت دستیابی به صلح و امنیت پایدار مبتنی بر راه‌حل دو کشور مستقل و دموکراتیک اسرائیل و فلسطین تاکید شده است.

اعضای شورای امنیت با ابراز همدردی با قربانیان جنگ اخیر، از تلاش‌های دیپلماتیک مصر، سازمان ملل، گروه چهارجانبه خاورمیانه و کشورهای منطقه برای میانجیگری و تحقق آتش‌بس قدردانی کرده‌اند.

در بیانیه شورای امنیت همچنین از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در زمینه لزوم همکاری جامعه جهانی برای تهیه بسته کمکی در جهت بازسازی سریع مناطق تخریب شده حمایت شده است.

پیشتر در روز جمعه مارک لوکاک، رئیس نهاد امدادرسانی سازمان ملل اعلام کرد که ۲۲.۵ میلیون دلار از بودجه اضطراری خود را به بحران اخیر اختصاص داده است.

لین هستینگز، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سرزمین‌های فلسطینی، که به غزه سفر کرده است در همین رابطه گفت: «همه فقط باید در جای خود بایستند و هیچ اقدام تحریک‌آمیزی انجام ندهند.»

ارتش اسرائیل در مدت نزدیک به دو هفته جنگ مواضعی را در غزه هدف بمباران هوایی گسترده قرار داد، در سوی مقابل حماس و سازمان جهاد اسلامی نیز هزاران موشک به سمت شهرهای اسرائیل شلیک کردند.

طبق آمار منتشر شده توسط دفتر هماهنگی بشردوستانه سازمان ملل در جریان درگیری‌های اخیر و از روز ۱۰ مه بدین سو، دستکم ۲۴۲ فلسطینی شامل ۳۸ زن و ۶۶ کودک کشته شده‌اند. در مقابل ۱۲ اسرائیلی نیز شامل ۵ زن و ۲ کودک کشته شده‌اند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل گفته است مسئولیت دستکم ۲۳۰ نفر به عهده نیروهای اسرائیلی است، هرچند برخی از تلفات فلسطینیان در غزه ممکن است ناشی از پرتاب موشک از سوی گروه‌‌های مسلح فلسطینی باشد که به اشتباه در خاک خودی فرود آمده است.

این در حالی است که به گزارش وزارت بهداشت فعال در غزه، ۱۹۴۸ فلسطینی از جمله ۶۱۰ کودک و نزدیک به ۴۰۰ زن نیز در تنش‌‌های نظامی اخیر زخمی شده‌اند.

به گزارش سازمان ملل در جریان این حملات دوطرفه ۷۰ مدرسه، بیمارستان و مرکز مراقبت‌های بهداشتی در غزه تخریب شده و ۷۷ هزار نفر در غزه از خانه‌های خود آواره شدند. در مقابل در اسرائیل نیز ۲۵۸ خانه به صورت ویران شده و ۷۷۰ خانه دیگر نیز قابل سکونت نیست.

مقامات فلسطینی هزینه بازسازی زیرساخت‌های ویران شده در جریان حملات را ده‌ها میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل: نظم جهانی در آستانه فروپاشی است

اسرائیل سفرای کشورهای حامی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را احضار کرد

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟