پره آراگونس، رئیس جدید دولت کاتالونیا از مادرید درخواست مجوز برگزاری همه‌پرسی استقلال می‌کند

پره آراگونس، رئیس دولت کاتالونیا
پره آراگونس، رئیس دولت کاتالونیا Copyright Enric Fontcuberta/AP
Copyright Enric Fontcuberta/AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پره آراگونس، رهبر «حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا» روز جمعه به عنوان رئیس تازه برگزیده دولت محلی کاتالونیای اسپانیا انتخاب شد.

آگهی

پره آراگونس، رهبر «حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا» روز جمعه به عنوان رئیس تازه برگزیده دولت محلی کاتالونیای اسپانیا انتخاب شد.

این گزینش از سوی پارلمان محلی کاتالونیا، در پی توافق دو حزب استقلال‌طلب «چپ جمهوریخواه کاتالونیا» و «با یکدیگر برای کاتالونیا» انجام شد. حزب «چپ جمهوریخواه کاتالونیا» مواضع ملایم‌تری نسبت به حزب «با یکدیگر برای کاتالونیا» دارد.

پره آراگونس ۳۸ ساله روز پنجشنبه اعلام کرده بود از دولت مرکزی تقاضا خواهد کرد تا با برگزاری رفراندوم استقلال این کشور موافقت کند. درخواستی که با توجه به تجربه همه‌پرسی پاییز ۲۰۱۷ میلادی از سوی مادرید رد خواهد شد.

کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت محلی کاتالونیا و بیش از ده نفر از همقطاران وی در سال‌های پس از برگزاری رفراندوم «غیرقانونی» استقلال به حبس‌های بلندمدت محکوم شدند. آقای پوجدمون و دو نفر دیگر از استقلال‌طلبان کاتالونیا به دلیل برخورداری از مصونیت پارلمانی ناشی از نمایندگی در پارلمان اروپا، تاکنون به زندان نیفتاده‌اند. با این حال و با توجه به رویه اخیر پارلمان اروپا نسبت به بازگردندان نمایندگان راست‌گرای افراطی یونان، احتمال عودت این افراد به مادرید برای اجرای حکم حبس به شدت وجود دارد.

آقای آراگونس وعده داده که در مقام رئیس جدید قوه مجریه محلی کاتالونیا به بازسازی اقتصادی و اجتماعی منطقه در دوران پسا-کرونا بپردازد و تمام تلاش خود را برای عفو عمومی و حق تعیین سرنوشت در چارچوب «جمهوری کاتالونیا» به کار ببندد.

کارلس پوجدمون از جانشین خود حمایت کرده است. وی در یک پیام توییتری نوشت: «همانطور که قبلا هم به شما [پره آراگونس] گفته‌ام، در خدمت شما خواهم بود. زنده باد کاتالونیای آزاد.»

نتایج رفراندوم «غیرقانونی» سال ۲۰۱۷ کاتالونیا و همچنین انتخابات محلی فوریه امسال نشانگر آن است که نیمی از شهروندان این منطقه خواهان استقلال از اسپانیا و تشکیل جمهوری هستند و نیم‌ دیگر می‌خواهند در پادشاهی اسپانیای واحد بمانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر جدایی‌طلب کاتالان پس از عفو: دولت اسپانیا خواست همه چیز را ببازم اما فقط ترسم را باختم

چرا دولت اسپانیا ۹ رهبر جدایی‌طلب کاتالونیا را عفو کرد؟

دو حزب اصلی جدایی‌طلب در کاتالونیا برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق دست یافتند