واکنش‌های بین‌المللی به جنگ غزه؛ اردوغان در گفتگو با پاپ خواستار تحریم اسرائیل شد

یک آتش‌نشان اسرائیلی در اطراف خودرویی که به دلیل برخورد راکت حماس آتش گرفته است. اشکلون، اسرائیل.
یک آتش‌نشان اسرائیلی در اطراف خودرویی که به دلیل برخورد راکت حماس آتش گرفته است. اشکلون، اسرائیل. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تلاش‌های بین‌المللی در حالی از سوی ایالات متحده و دیگر کشورها برای پایان دادن به خشونت‌های اخیر در نوار غزه و اسرائیل بدون پیشترفتی محسوس ادامه دارد که بنیامین نتانیاهو تاکنون پیشنهاد آتش‌بس حماس را رد کرده است.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه خواستار تحریم‌ بین‌المللی اسرائیل برای مجبور کردن این کشور به توقف «قتل عام» فلسطینان در نوار غزه شد.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری ترکیه، آقای اردوغان در گفتگویی تلفنی با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد: «تا زمانی که جامعه بین‌المللی با اعمال تحریم‌ها و مجازات‌هایی اسرائیل را که دست به جنایت بر ضد بشریت زده، تنبیه نکند، قتل عام فلسطینیان ادامه خواهد یافت.

آقای اردوغان که خود را به عنوان مدافع سرسخت آرمان فلسطینیان مطرح کرده، طی روزهای گذشته در تلاش برای متوقف کردن حملات مرگبار اسرائیل به نوار غزه با رهبران و شخصیت‌های برجسته جهانی به صورت تلفنی گفتگو کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با پاپ فرانسیس ضمن اشاره به «اشغالگری اسرائیل» و نیز مسدود کردن دسترسی به مسجد الاقصی و کلسیای بیت‌المقدس یادآور شد که اسرائیل آزادی‌های مذهبی را محدود و اقدام به کشتن غیرنظامیان بی‌گناه در سرزمین‌های فلسطینی کرده است.

رجب طیب اردوغان همچنین اسرائیل را به «وحشی‌‌گری و بربریت» متهم و تاکید کرد که این اقدامات امنیت منطقه را به خطر خواهد انداخت.

وی در ادامه از جامعه بین‌المللی خواست که «درسی آموزنده و بازدارنده که مستحق اسرائیل باشد به این کشور بدهند و گام‌هایی محسوس و عملی در این جهت بردارند.

پاپ فرانسیس روز یکشنبه ضمن ابراز نگرانی شدید از شدت گرفتن در‌گیری‌ها در خاورمیانه، تخریب منازل مسکونی و کشته شدن بی‌گناهان در این مناقشه را «وحشتناک و غیرقابل قبول» توصیف کرده بود.

مرکل در گفتگوی تلفنی با نتانیاهو از «همبستگی» با اسرائیل سخن گفت

AP Photo
صدراعظم آلمانAP Photo

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه در جریان گفتگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو با اسرائیل ابراز «همبستگی» کرد. وی همچنین بر «حق» اسرائیل در دفاع از خود تاکید کرد. 

صدراعظم آلمان ضمن محکوم کردن حملات راکتی از نوار غزه به خاک اسرائیل ابراز امیدواری کرد که مناقشه کنونی با توجه به جان باختن غیرنظامیان از هر دو طرف به سرعت پایان یابد. 

آنگلا مرکل در بخش دیگری از سخنانش بر مقابله دولتش با راهپیمایی هایی که در آن «نفرت و یهودی ستیزی» اشاعه پیدا می کند تاکید کرد. 

ایتالیا خواستار واکنش «متناسب» اسرائيل به پرتاب راکت از نوار غزه شد

دولت ایتالیا روز دوشنبه از اسرائیل خواست که به پرتاب راکت از نوار غزه واکنشی «متناسب» نشان دهد. لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا پس از دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود ضمن محکوم کردن پرتاب راکت به سوی خاک اسرائيل خواستار کاهش تنش بین دو طرف شد.  

وی ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش حملات در اسرائيل و سرزمین های فلسطینی ابراز امیدواری کرد که این خشونت ها فورا متوقف شود. 

ماکرون و سیسی بر لزوم توقف درگیری‌ها تاکید کردند

کاخ ریاست جمهوری فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در دیدار با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود بر لزوم «توقف خصوت‌ها» در خاورمیانه تاکید کرده است. 

بنا به اعلام کاخ الیزه هر دو طرف در این دیدار از افزایش تنش ها که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده است به شدت ابراز نگرانی کردند. 

امانوئل ماکرون در این دیدار از اقدامات قاهره برای میانجیگری بین دو طرف حمایت کرد. روسای جمهور فرانسه و مصر اعلام کردند که به هماهنگی با یکدیگر برای دستیابی به «آتش بس سریع و گسترش درگیری ها» ادامه خواهند داد. گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه صبح دوشنبه گفته بود که تلاش برای میانجیگری بین طرف های درگیر از سوی مصر، اردن و آلمان در جریان است و پاریس نیز از این تلاش ها حمایت می کند.  

بلینکن با وزرای خارجه قطر، مصر و عربستان رایزنی کرد

AP Photo
وزیر خارجه آمریکاAP Photo

ایالات متحده آمریکا می‌گوید که در تلاش برای پیدا کردن راهی جهت پایان دادن به ناآرامی‌های اخیر در نوار غزه و اسرائیل به رایزنی‌های دیپلماتیک خود شدت بیشتری بخشیده است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت که در همین راستا آنتونی بلینکن، رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده با همتایان خود در قطر، مصر و عربستان سعودی تلفنی گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری روتیرز و به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در این خصوص و با توجه به آنچه «از دست رفتن غم‌انگیز جان غیرنظامیان» خوانده شده، برای برقراری آرامش در اسرائیل، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی،‌ وزیر خارجه قطر به صورت تلفنی گفتگو کرد.

آگهی

وزارت امور خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این تماس تلفنی یادآور شد که دو طرف در باره حملات اخیر اسرائیل به نمازگزاران در محوطه مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس و نیز حمله به منطقه تحت محاصره نوار غزه با یکدیگر گفتگو کردند.

بر این اساس گفته می‌شود که وزیر امور خارجه قطر در این گفتگوی تلفنی بر «لزوم اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از حملات بی‌رحمانه اسرائیل علیه غیرنظامیان در غزه و مسجد‌الاقصی» تاکید کرده است.

در همین حال گروهی از سناتورهای آمریکایی که روز به روز بر شمار آنها افزوده می‌شود روز یکشنبه خواستار آتش‌بس فوری میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل شدند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات و تاد یانگ، سناتور جمهوری خواه که هر دو از اعضای ارشد کمیسیون روابط خارجی کنگره آمریکا هستند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «در نتیجهِ حملات موشکی حماس و پاسخ‌های اسرائیل، هر دو طرف باید به این تشخیص برسند که جان شمار زیادی از انسان‌ها از دست رفته و این درگیری‌ها نباید بیش از این ادامه پیدا کند.»

بیست و پنج سناتور دموکرات دیگر متحده و دو سناتور مستقل دیگر نیز با انتشار بیانیه‌ای مشابه به صورت جداگانه خواستار برقراری فوری آتش‌بس در منطقه شدند.

آگهی

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است که آنتونی بلینکن در تماس با سامح شکری، همتای مصری خود بار دیگر از همه طرف‌های درگیر در نبرد‌های خونین یک هفته گذشته که جان شماری از غیرنظامیان از جمله تعدادی کودک را گرفته، خواسته است تا به خشونت‌ها پایان دهند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که آنتونی بلینکن برای گفتگو در خصوص آخرین تحولات فلسطین و منطقه با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود همتای سعودی خود گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا یادآور شده که در جریان این گفتگو دو طرف تلاش‌‌های جاری برای آرام کردن تنش‌‌ها در اسرائیل، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را مورد بحث قرار دادند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه اعلام کرده که وزیر خارجه این کشور به صورت جداگانه با همتای مصری نیز گفتگو و با وی در خصوص روابط دوجانبه و نیز تحولات سرزمین‌های فلسطینی رایزنی کرده است.

تلاش‌های بین‌المللی در حالی از سوی ایالات متحده و نیز دیگر کشورها برای پایان دادن به خشونت‌های اخیر در نوار غزه و اسرائیل بدون پیشرفتی محسوس ادامه دارد که بنیامین نتانیاهو تاکنون پیشنهاد آتش‌بس حماس را رد کرده و یادآور شده که حملات به غزه تا زمانی که لازم باشد تداوم خواهد داشت.

آگهی

جنگ میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل ودر یک هفته اخیر نزدیک به ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از غزه و خسارات موشک‌های حماس در اسرائیل

کاخ سفید از ادامه مذاکرات برای انجام سفر لغو شده هیات اسرائیلی به آمریکا خبر داد

دونالد ترامپ: ایران در زمان من می‌توانست به پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد