نگرانی «شدید» چین از درگیری‌ اسرائیل و فلسطینی‌ها و درخواست «اقدام عملی» سازمان ملل

Chinese Foreign Ministry spokeswoman Hua Chunying
Chinese Foreign Ministry spokeswoman Hua Chunying Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در زمانی نه چندان دور، این پکن بود که از سوی ایالات متحده به دلیل حمایتهایش از کودتای میانمار سرزنش می‌شد. چین پیش از این از حق وتوی خود استفاده کرده بود تا مانع از آن شود که شورای امنیت کودتای نظامی میانمار را محکوم کند.

آگهی

چین روز پنج‌شنبه ضمن ابراز «نگرانی شدید» خود نسبت به درگیری‌های مرگبار اسرائیل و فلسطینی‌ها، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا اقدامات بیشتری را برای تنش‌زدایی و اجرای راه حل «دو دولت» انجام دهد.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بيان اينكه کشورش آمادۀ تهيه و انتشار بيانيه‌ای به نمايندگی از اين شورا است، گفت: «چين نگرانی شدید خود را از وضعيت موجود بين فلسطين و اسرائيل ابراز می‌كند. با این وجود تا کنون به دلیل موانع ایجاد شده از سوی برخی کشورها، هیچ توافقی حاصل نشده است. شورای امنیت باید وارد عمل شود و به تعهد خود پایبند باشد و از راه حل "دو دولت" حمایت كند.»

نبرد یک هفتۀ اخیر نیروهای اسرائیلی و گروههای فلسطینی، شدیدترین درگیری‌های هفت سال اخیر در این منطقه توصیف شده که تا کنون ۸۳ کشته در غزه و ۷ کشته در اسرائیل برجای گذاشته است.

پکن در حالی به این حوادث واکنش نشان می‌دهد که قرار است روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نشست دیگری را با اصرار چین و تونس و نروژ برگزار کند؛ این جلسه اضطراری با وجود مقاومت ایالات متحده برگزار خواهد شد که همچنان برای متحدش اسرائیل، همچون یک سپر دیپلماتیک عمل می‌کند.

نشست پیشین شورای امنیت در موضوع درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها روز چهارشنبه برگزار شد و درنهایت بدون رسیدن به توافقی برای صدور بیانیه مشترک آنهم به دلیل مخالفتهای آمریکا، به پایان رسید.

چین یکی از ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است و ریاست دوره‌ای این نهاد را در این ماه بر عهده دارد.

در زمانی نه چندان دور، این پکن بود که از سوی ایالات متحده به دلیل حمایتهایش از کودتای میانمار سرزنش می‌شد. چین پیش از این از حق وتوی خود استفاده کرده بود تا مانع از آن شود که شورای امنیت کودتای نظامی میانمار را محکوم کند.

قرار است در جلسه علنی روز جمعه شورای امنیت، نمایندگانی از سوی اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز حضور داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تداوم حملات موشکی اسرائیل و حماس؛ سازمان همکاری اسلامی تل‌آویو را با «شدیدترین لحن» محکوم کرد

بیش از ۱۸۰ نفر در درگیری میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی در مسجدالاقصی زخمی شدند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟