ارتش آمریکا از رویارویی اخیر شناور سپاه با کشتی خود در خلیج فارس خبر داد

رویارویی کشتی مونوموی با شناور سپاه پاسداران در خلیج فارس
رویارویی کشتی مونوموی با شناور سپاه پاسداران در خلیج فارس Copyright U.S. Navy/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشتی «مونوموی» با بوق‌های کوتاه ممتد و تماس بی‌سیم به شناور سپاه هشدار می‌دهد و کشتی ایرانی سرانجام بعد از ۳ ساعت از سر راه کشتی آمریکایی کنار می‌رود.

آگهی

ارتش ایالات متحده اعلام کرد یک شناور ایرانی اوایل ماه جاری میلادی در خلیج فارس با کشتی‌های آمریکایی رودررو شده است درحالی‌که از آخرین نمونهٔ چنین اتفاقاتی بیش از یک سال می‌گذرد.

تصاویر منتشر شده از سوی ارتش آمریکا نشان می‌دهد که شناور سپاه پاسداران در خلیج فارس بر سر راه کشتی گشت‌زنی «مونوموی» قرار می‌گیرد و برای چند ساعتی آن را وادار به توقف می‌کند.

ربکا رباریک، سخنگوی ناوگان پنجم ارتش آمریکا، مستقر در خلیج فارس، همچنین اعلام کرد شناور سپاه پاسداران با یک کشتی گشت‌زنی دیگر آمریکا نیز رفتار مشابهی داشته است.

طبق اعلام مقامات ارتش آمریکا کشتی «مونوموی» با بوق‌های کوتاه ممتد و نیز تماس بی‌سیمی مستقیم به شناور «هارت ۵۵» (کشتی شهید ناظری) هشدار می‌دهد اما کشتی ایرانی همچنان به حرکات «ناایمن» خود ادامه می‌دهد تا سرانجام حدود ۳ ساعت بعد از سر راه کشتی آمریکایی کنار می‌رود.

رسانه‌های آمریکا از جمله وال‌استریت ژورنال نوشته‌اند سه قایق تندروی سپاه نیز کشتی هارت ۵۵ را در جریان این رویارویی که مقامات آمریکایی آن را رفتار «ناایمن و غیرحرفه‌ای» می‌نامند همراهی می‌کرده‌اند.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند چنین برخورد‌هایی از سوی سپاه پاسداران که تحت نظارت رهبر ایران قرار دارد، در آستانهٔ ازسرگیری مذاکرات برجام، برای فشار آوردن به دولت حسن روحانی صورت می‌گیرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویارویی‌های اخیر و «درگیری‌ در سایه» میان ایران و اسرائيل درحالی روی می‌دهد که بناست مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای غرب و ایران، روز سه‌شنبه در وین با حضور نمایندگان تهران و واشنگتن از سر گرفته شود.

ارتش ایالات متحده اعلام کرده است که رفتارهایی ازاین‌دست از سوی ایران بی‌سابقه نبوده، اما از میانهٔ آوریل سال گذشته تا کنون روی نداده بوده است. طبق اعلام همین منبع در سال ۲۰۱۷، چنین برخوردهایی ۱۴ بار و در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ۳۵ و ۲۳ بار پیش آمده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به حمله به نفتکش اسرائیلی؛ بریتانیا و رومانی سفرای ایران را احضار کردند

آمریکا و بریتانیا ایران را به حمله به نفتکش تاجر اسرائیلی در دریای عمان متهم کردند

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است