جمهوری چک از شرکایش در اروپا و ناتو خواست دیپلمات‌های روس را اخراج کنند

یان هاماچک، وزیر کشور و امور خارجه جمهوری چک
یان هاماچک، وزیر کشور و امور خارجه جمهوری چک Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یان هاماچک گفت كه بعد از ظهر چهارشنبه سفیر روسیه را احضار می‌كند تا ضمن اعتراض به «اقدام نامتناسب» این کشور، او را در جریان اقدامات بعدی کشورش علیه دولت مسکو قرار دهد.

آگهی

در پی بروز تنش دیپلماتیک میان پراگ و مسکو، جمهوری چک از شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو خواست تا به نشانه همبستگی، دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کنند.

یان هاماچک، وزیر کشور و امور خارجه جمهوری چک روز سه شنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) به خبرنگاران گفت: «ما خواستار اقدام جمعی کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو با هدف اخراج دیپلمات‌های روس به نشانه همبستگی هستیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روس را به دلیل جاسوسی اخراج می‌کند. مقامات چک می‌گویند این افراد با دو سازمان امنیتی روسیه یعنی سرویس اطلاعات خارجی، اس‌دبلیوآر و اداره اصلی اطلاعات، جی‌آریو در پیوند بوده و مظنون به همکاری در انجام دو انفجار در سال ۲۰۱۴ در خاک چک بوده‌اند. یکی از انفجارها که در یک انبار مهمات در شهر وربیتچ روی داد، دو کشته و نیز خسارت‌های مادی فراوان بر جای گذاشت.

مأموران اطلاعاتی جمهوری چک همچنین در تعقیب دو فرد روسی دیگر هستند که به گفته آنها هم در انفجار وربیتچ دست داشته و هم عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روسیه در بریتانیا بوده‌اند.

دولت روسیه نیز بلافاصله به اقدام جمهوری چک واکنش نشان داده و دستور اخراج ۲۰ تن از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت این کشور در مسکو را صادر کرد.

آسوشیتدپرس
دیپلمات‌های اخراجی در حال خروج از سفارت جمهوری چک در مسکوآسوشیتدپرس

یان هاماچک گفت كه بعد از ظهر چهارشنبه سفیر روسیه را احضار می‌كند تا ضمن اعتراض به «اقدام نامتناسب» این کشور، او را در جریان اقدامات بعدی کشورش علیه دولت مسکو قرار دهد.

درخواست جمهوری چک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو برای همراهی، یک روز پس از آن مطرح شد که اوکراین از اتحادیه اروپا خواست تا به دلیل تشدید تنش نظامی در شرق اوکراین به دست روسیه، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور وضع کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چک‌ها در تظاهرات بزرگ پراگ: آقای رئیس‌جمهور در خصوص روسیه تردید نکنید

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند

مسکو: فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که آلمان قصد حمله نظامی به روسیه را داشته است