بوریس جانسون سوپرلیگ اروپا را با «بمب قانونی» تهدید کرد

بوریس جانسون
بوریس جانسون Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از گاردین
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه داونینگ استریت به مواردی از جمله قطع حمایت از باشگاه‌های مشارکت کننده در سوپرلیگ در زمنیه‌هایی چون صدور ویزای کار برای بازیکنان خارجی و تغییر ندادن برنامه مسابقات داخلی به عنوان ابزار فشار بر باشگاه‌ها اشاره شده است.

آگهی

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه به هواداران و نمایندگان نهاد‌های اداره کننده فوتبال در کشورش وعده داده تا با استفاده از ابزارهای قانونی مانع برگزاری سوپرلیگ اروپا شود.

گاردین با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از آقای جانسون نوشت که دولت در نظر دارد با استفاده از آنچه نخست وزیر بریتانیا آنرا «بمب قانونی» می‌خواند جلوی پیوستن باشگا‌ه‌های انگلیسی به سوپرلیگ اروپا را بگیرد.

آقای جانسون که در این نشست با اعضای فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ برتر جزیره و همچنین نمایندگان انجمن‌های هواداری سخن می‌گفت طرح راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا را «مزخرف» توصیف کرد و وعده داد تا برای دادن کارت قرمز به این طرح نهایت سعی خود را به خرج دهد.

گفته می‌شود که الیور داودن، وزیر ورزش و فرهنگ بریتانیا به همراه نمایندگانی از باشگاه‌های پرطرفداری چون لیورپول، منچستریونایتد و تاتنهام نیز در این نشست حضور داشتند.

در گزارش گاردین به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده آمده است که در بخشی از این نشست بوریس جانسون گفت که باید برای جلوگیری از راه‌اندازی سوپرلیگ بمبی قانونی بیاندازیم و این کار باید اکنون صورت گیرد.

نخست وزیر بریتانیا همانند بسیاری از رهبران اروپایی همچون امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از مخالفان سرسخت تشکیل سوپرلیگ اروپا هستند.

به گزارش گاردین دفتر نخست وزیری بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای رسمی ضمن شرح آنچه در نشست روز سه‌شنبه میان بوریس جانسون و نمایندگان نهادها و انجمن‌های فوتبال گذشت، بر حمایت قاطع نخست وزیر از مقامات و مسئولان فوتبال بریتانیا برای ممانعت از شرکت تیم‌های انگلیسی در سوپرلیگ اروپا تاکید کرده است.

در بیانیه داونینگ استریت آمده است که جانسون به وضوح تاکید کرد همه گزینه‌ها برای این کار روی میز است و دولت همه احتمالات از جمله توسل به گزینه‌های قانونی را برای متوقف کردن این طرح مد نظر قرار خواهد داد.

در این بیانیه به مواردی از جمله قطع حمایت از باشگاه‌های مشارکت کننده در سوپرلیگ در زمنیه‌هایی چون صدور ویزای کار برای بازیکنان خارجی و تغییر ندادن برنامه مسابقات داخلی به عنوان ابزار فشار بر باشگاه‌ها اشاره شده است.

شش تیم از لیگ برتر انگلستان یعنی منچستر یونایتد، منچستر سیتی، آرسنال، چلسی، تاتنهام و لیورپول در میان پانزده بنیانگذاز سوپرلیگ اروپا قرار دارند که تاکنون حضور ۱۲ تیم از میان آنها قطعی شده است.

بارسلونا، رئال مادرید، و اتلتیکو مادرید از اسپانیا به همراه میلان، یوونتوس و اینترمیلان از ایتالیا از دیگر غول‌های فوتبال اروپا هستند که حضور آنها در سوپرلیگ قطعی شده است.

این تورنمنت که قرار است به ابتکار قدرت‌های فوتبال باشگاهی اروپا، در راس آن رئال مادرید و با مشارکت ۲۰ تیم اروپایی جایگزین لیگ قهرمانان و لیگ اروپا شود همچنین مخالفت شدید نهاد‌های بین المللی اداره کننده فوتبال در جهان و اروپا یعنی فیفا و یوفا را به همراه داشته است.

فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید که از موسسان و حامیان سرسخت این لیگ جدایی طلب به حساب می‌آید دوشنبه شب طی سخنانی به دفاع از ایده تشکیل سوپرلیگ پرداخت و آنرا نجات دهنده فوتبال توصیف کرد.

این در حالیست که الکساندر چفرین، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا همزمان بار دیگر ضمن مخالفت شدید با راه‌اندازی این لیگ تاکید کرد که یوفا تمام قد برای جلوگیری از پاگرفتن این طرح که وی آنرا شرم‌آور خواند، خواهد ایستاد.

یوفا همچنین تاکید کرده که در هماهنگی کامل با فدراسیون جهانی فوتبال بازیکنانی که در سوپرلیگ به میدان بروند را از حضور در کلیه مسابقات ملی اروپایی و جهانی همچون رقابت‌های یورو و مسابقات جام جهانی محروم خواهد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپینوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوپرلیگ اروپا؛ جنگ ثروت با مستطیل سبز

لیگ قهرمانان اروپا؛ وقتی کمک داور از ستاره جدید دنیای فوتبال امضا می‌گیرد

لیگ قهرمانان اروپا؛ بایرن در رم مغلوب لاتزیو شد، پاریس با درخشش امباپه حریف خود را شکست داد