رویدادی تاریخی؛ بالگرد ناسا از روی سطح مریخ به پرواز در آمد

پرواز بالگرد «نبوغ» بر فراز سطح مریخ
پرواز بالگرد «نبوغ» بر فراز سطح مریخ Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«داده‌های ارتفاع‌سنج تأیید می‌کند که بالگرد نبوغ پرواز کرده است. این نخستین پرواز یک وسیله نقلیه موتوری در سیاره‌ای دیگر است.»

آگهی

بالگرد کاوشگر ناسا به نام «نبوغ» یا «اینجنویتی» بالاخره بامداد روز دوشنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) از روی سطح مریخ برخاست و پرواز کوتاه اما تاریخی خود را در این سیاره انجام داد.

مأموریت این بالگرد کوچک ۱.۸ کیلوگرمی به صورت آزمایشی بر سطح مریخ انجام شده است. پرواز «نبوغ» بر فراز سیاره سرخ غبارآلود، در واقع نخستین پرواز کنترل شده یک وسیله ساخت دست بشر در سیاره‌ای به جز زمین است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مهندس آزمایشگاه پیشرانه جت آژانس فضایی آمریکا، ناسا بامداد دوشنبه در میان سر و صدا و خوشحالی همکارانش، اعلام کرد: «داده‌های ارتفاع‌سنج تأیید می‌کند که بالگرد نبوغ پرواز کرده است. این نخستین پرواز یک وسیله نقلیه موتوری در سیاره‌ای دیگر است.»

پرواز نبوغ قرار بود یک هفته پیش انجام شود، اما به دلیل بروز مشکلی فنی در جریان آزمایش روتورهای این بالگرد به تعویق افتاد.

زمان پرواز نبوغ کوتاه بود و تنها ۳۹ ثانیه طول کشید، اما دانشمندان می‌گویند که این بالگرد کاوشگر مأموریت مورد نظر آنها را به طور کامل به انجام رسانده است. این بالگرد در ارتفاع سه متری از سطح سیاره پرواز کرد.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» که در فاصله ۶۹ متری بالگرد قرار داشت، نخست یک عکس سیاه و سفید و پس از آن تصاویر گرفته شده دیگری از این رویداد را به زمین ارسال کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناسا: هلی‌کوپتر «نبوغ» روز دوشنبه در مریخ به پرواز درخواهد آمد

پرواز نخستین هلی‌کوپتر روی سطح مریخ به دلیل یک مشکل فنی عقب افتاد

شمارش معکوس برای پرواز نخستین هلی‌کوپتر ناسا بر فراز مریخ آغاز شد