شیب کاهش نرخ ارز تُند شد؛ صعود متوسط قیمت ماهانه دلار ادامه دارد

صرافی
صرافی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت آزاد فروش هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران به پایین‌ترین حد از ۲۰ بهمن ماه گذشته رسید ولی روند صعودی متوسط ماهانه نرخ ارز که از اسفند گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.

آگهی

قیمت آزاد فروش هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران به پایین‌ترین حد از ۲۰ بهمن ماه گذشته رسید ولی روند صعودی متوسط ماهانه نرخ ارز که از اسفند گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.

در حالی که بانک مرکزی ایران نرخ رسمی عرضه دلار را با حدود ۱۱۴ تومان کاهش نسبت به روز شنبه، ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام کرد، نرخ آزاد فروش دلار نیز با نزدیک به ۱۵۰ تومان کاهش تا ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان افت کرد.

پیشتر در جریان معاملات آغازین روز ۲۰ بهمن ماه گذشته هر دلار آمریکا ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان فروخته شده بود و طی ۶۹ روز پیش به پایین‌تر از ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان نرسیده بود.

در همین حال، هر یورو نیز در معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران نزدیک به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد که حدود هزار و ۱۰۰ تومان ارزان‌تر از نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

بدین ترتیب در ۲۹ روزی که از فروردین سال ۱۴۰۰ خورشیدی می‌گذرد، نرخ دلار اوج ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومانی و کف ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان را تجربه کرده و در دامنه‌ای هزار و ۲۵۰ تومانی نوسان کرده است. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته خورشیدی، نرخ دلار بیشینه و کمینه ۱۶ هزار و ۶۲۰ و ۱۵ هزار و ۸۷۰ را تجربه کرده بود و دامنه نوسان آن ۳۹۰ تومان بود.

همچنین روند متوسط ماهانه قیمت فروش دلار آمریکا طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که این نرخ از ۱۶ هزار و ۱۸۱ تومان در فروردین ۱۳۹۹ به ۲۵ هزار و ۱۳۴ تومان در ۲۹ روزی که از فروردین ۱۴۰۰ می‌گذرد، رسیده است. در دوره مورد بررسی، سیر نزولی متوسط قیمت ماهانه دلار آمریکا که از آبان ماه گذشته آغاز شده بود، از اسفند پیش متوقف شده و این نرخ در ماه پایانی سال ۱۳۹۹ و ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ دچار سیر صعودی شده است.

در چنین شرایطی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران ضمن تاکید بر این نکته که «چند ماه است که بازار ارز ثبات نسبی به خود گرفته»، اعلام کرده که بانک مرکزی ایران به دور از هیجانات غیر منطقی و به صورت تدریجی متناسب با عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه، این بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش قیمت نفت و طلا در پی تقویت دلار؛ موج تازه گرانی ارز در ایران

ثبت بالاترین نرخ برابری دلار در مقابل یورو طی ۴ ماه گذشته؛ شروع با ثبات معاملات بازار ارز ایران

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت