ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرد

Atomic Energy Organization of Iran
Atomic Energy Organization of Iran Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی اکبر صالحی اعلام کرد که در هر ساعت ۹ گرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده تولید می‌شود و ایران همزمان تولید اورانیوم ۲۰ درصد را نیز ادامه می‌دهد.

آگهی

مقامات ایران اعلام کردند که از بامداد جمعه ۲۷ فروردین غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده‌اند. به گفته تهران این اقدام پاسخی به «خرابکاری» اخیر در تاسیسات غنی سازی نطنز است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار توییتی ضمن اعلام خبر غنی سازی ۶۰ درصدی نوشت: «اراده ملت ایران معجزه آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.»

در پیام توییتری روز جمعۀ قالیباف آمده است: «با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته ودر شب زیارتی سید الشهدا، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند.»

صالحی: تولید ۹ گرم در ساعت اورانیوم ۶۰ درصدی

ادعای توییتری قالیباف به تایید علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز رسید. او افزود که هم اکنون غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مجتمع شهید احمدی روشن نطنز در جریان است.

علی اکبر صالحی همچنین در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که در این مرکز، در هر ساعت ۹ گرم اورانیوم ۶۰ درصد تولید می‌شود و ایران همزمان تولید اورانیوم ۲۰ درصد را نیز ادامه می‌دهد.

تسنیم به نقل از او نوشت: «چهارشنبه دستور راه اندازی ۶۰ درصد را دادیم و آخر وقت پنج‌شنبه محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. الان ۹ گرم در ساعت محصول می‌گیریم. چیدمان زنجیره‌های سانتریفیوژ را در حال کار هستیم. همزمان در حال تولید ۶۰ درصد و ۲۰ درصد هستیم.»

او دربارۀ وضعیت سایت نطنز پس از حوادث اخیر نیز گفت: «هیچ آلودگی در نطنز وجود ندارد. غنی سازی در نطنز قطع نشد. در یکی از سالن‌ها قطع شد اما با قوت در حال رفتن به جلو است... برق اصلی نطنز امشب وصل می شود.»

پیش از این و در پی حمله به تاسیسات نطنز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که برای گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران به وین سفر کرده بود اعلام کرد که تهران غنی‌سازی ۶۰ درصد را آغاز خواهد کرد.

انباری از اورانیوم غنی شده

اگرچه برای تولید سلاح هسته‌ای نیاز به غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است اما داشتن انباری از اورانیوم غنی شده حتی با درصدی پایین از ۹۰ درصد نیز می‌تواند زمان ساخت بمب اتم را کاهش دهد.

ایران می‌گوید به این سطح از اورانیوم غنی شده برای تولید رادیو داروها با هدف درمان بیماران نیاز دارد اما آلمان، فرانسه و بریتانیا که سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای و مذاکرات کنونی در وین هستند، اصرار دارند که ایران حتی برای مصارف غیرنظامی «هیچ نیازی» به غنی سازی اورانیوم در این سطح ندارد.

گفتگوهای پیچیده‌ای که کند پیش می‌روند

از نظر تحلیلگران، این اقدام ایران با هدف تقویت قدرت چانه‌زنی تهران در مذاکرات وین انجام شده است.

مذاکرات وین در حالی در جریان است که ایران همچنان از دیدار مستقیم با مذاکره کنندگان آمریکایی خودداری می‌کند و به همین دلیل دیپلمات‌های اروپایی مجبورند به عنوان میانجی، پیشنهادها و اظهار نظرهای دو سوی این دعوا را رد و بدل کنند.

خبرگزاری سی‌بی‌اس به نقل از یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد: «می‌توانید تصور کنید که چقدر سخت است که برای هر موضوع مورد بحث، ایالات متحده نظرش را به اتحادیه اروپا بگوید، اتحادیه اروپا به ایرانی‌ها بگوید، ایرانی‌ها به اتحادیه اروپا بگویند و سپس نظر آنها دوباره از مسیر اتحادیه اروپا به ما برسد.... این کار باعث کندتر و پیچیده‌تر شدن گفتگوها می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران «حادثه» نطنز را با عنوان «تروریسم هسته‌ای» محکوم کرد

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد

ایران ذخایر سوخت هسته‌ای خود با خلوص نزدیک به درجه تسلیحاتی را برخلاف انتظارات کاهش داده است