قطار شبانه بروکسل-پراگ، پروژه‌ای انگیزه گرفته از کارزار «خجالت از هواپیما»

قطار شبانه اروپا
قطار شبانه اروپا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۱ را به نام «سال راه‌آهن» نامگذاری کرده و این مبتکر اروپایی امیدوار است که کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه بتوانند در تأمین هزینه این پروژه مشارکت عمده داشته باشند.

آگهی

یک شرکت نوپای هلندی همزمان با افزایش تقاضا برای سفرهای سازگار با محیط زیست، قصد دارد با راه‌اندازی یک خط جدید قطار شبانه چندین شهر مهم اروپا را به هم متصل کند.

در چهارچوب پروژه جدید این استارت‌آپ که «یوروپین اسلیپر» نام دارد، قرار است از آوریل ۲۰۲۲ قطار شبانه میان شهرهای بروکسل و پراگ به راه افتاده و در مسیر خود در آمستردام، روتردام، برلین و چند شهر توقف داشته باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انگیزه این ابتکار چیست؟

المر ون بورن، یکی از بنیانگذاران یوروپین اسلیپر به یورونیوز می‌گوید که انگیزه اصلی راه‌اندازی این خط قطار، کارزار «خجالت از هواپیما»ست که ابتدا در سوئد به وجود آمد. هدف کنشگران این کارزار و معنی شعار آنها این است که مسافرت هوایی برای مردم باید شرم‌آور باشد، زیرا هواپیما گازهای مضر و آلوده‌کننده برای محیط زیست ایجاد می‌کند.

اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۱ را به نام «سال راه‌آهن» نامگذاری کرده و این مبتکر اروپایی امیدوار است که کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه بتوانند در تأمین هزینه این پروژه مشارکت عمده داشته باشند. ون بورن می‌گوید که پروژه قطار شبانه نیاز به سرمایه‌گذاری نسبتاً کمی دارد.

European Sleeper
نقشه مسیر قطار شبانه که قرار است در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شودEuropean Sleeper

قطار جایگزین بسیار خوبی برای هواپیما و خودرو است. المر ون بورن درباره مزیت قطار به وسایل دیگر می‌گوید: «مسافرت با قطار اغلب بی‌دردسرتر از هواپیماست، زیرا برخلاف فرودگاه‌ها که در خارج از شهرها هستند، قطارها از مرکز شهر مبدأ حرکت می‌کنند و شما را به مرکز شهر مقصد می‌رسانند. مردم در طول سفر با قطار می‌توانند راه بروند، مطالعه کنند، بخوابند و استراحت کنند و سپس در مقصد بیدار شوند. این گونه سفر جادویی است.»

در سال‌های گذشته قطارهای شبانه در اروپا بیشتر بودند و شرکت یوروپین اسلیپر امیدوار است که بتواند این سنت را برگرداند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خروج قطار از ریل در مصر دست‌کم ۱۱ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی به‌جا گذاشت

سیاحت در آنگولا؛ سفری شگفت با قطاری که از شرق تا غرب آفریقا را طی کرد

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟