اوج‌گیری ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران؛ «علی خامنه‌ای تأکید دارد که واکسن ایرانی بزند»

علی خامنه ای، رهبر ایران
علی خامنه ای، رهبر ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر بهداشت ایران تأکید کرد که حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکسن نزده است. آقای نمکی همچنین خبر داد علی خامنه‌ای، رهبر ایران تأکید دارد که واکسن ایرانی بزند.

آگهی

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در حالی از وقوع موج سهمگین کرونا در این کشور خبر داده که بر اساس آمارهای ارائه شده، تعداد افرادی که در ایران واکسیناسیون شده‌اند، بسیار پایین است.

با این حال وزیر بهداشت ایران تأکید کرد که «حتی یک نفر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکسن نزده است.» آقای نمکی همچنین خبر داد علی خامنه‌ای، رهبر ایران تأکید دارد که واکسن ایرانی بزند.

وزیر بهداشت ایران با دشوار خواندن تهیه واکسن، از آن به عنوان کالای سیاسی در دنیا یاد کرد که در اختیار هر کسی قرار نمی‌گیرد.

از همین رو آقای نمکی ابراز امیدواری کرد که ایران در بهار امسال صاحب واکسن ملی شده و تا اواخر خرداد ماه جمعیت قابل توجهی از ایرانیان با سبدی از واردات و مجموعه تولید داخل واکسینه شوند.

پیشتر مقام‌های دولتی ایران از تحریم‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل ناتوانی در تهیه واکسن کافی در این کشور یاد کرده‌ بودند. البته دولت این کشور اخیرا مجوز واردات واکسن از سوی شرکت‌های بخش خصوصی را صادر کرده است. 

آقای نمکی با اشاره به روزهای پرچالش نظام سلامت ایران، اعلام کرد: «امروزه مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم.»

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران در روز دوشنبه، شمار مبتلایان روزانه به ویروس کرونا طی شبانه‌روز گذشته به ۱۳ هزار و ۸۹۰ رسیده و تعداد جان‌باختگان در همین مدت به ۱۷۲ تن رسیده است؛ آماری که از هفته نخست دی ماه گذشته تا کنون بی‌سابقه بوده است.  

بر اساس گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، «موج چهارم بیماری کووید۱۹در ایران با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش یافته است.»

نیمی از شهرهای ایران در وضعیت قرمز یا نارنجی

از همین رو مقام‌های دولتی در ایران از وضعیت قرمز یا نارنجی برای نیمی از شهرهای ایران خبر داده‌اند.

به گفته خانم لاری، «هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.»

بنابراین از روز گذشته تا کنون ۹۶ شهرستان به شهرهای قرمز و زرد در ایران اضافه شده‌اند. تهران، شیراز، اصفهان، کرج، ایلام، شهرکرد و زنجان از جمله شهرهایی هستند که در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار گرفته‌اند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا زمانی که همه‌گیری کرونا در یک شهر رو به گسترش باشد و ابتلای قطعی به این بیماری بیش از ۲۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در روز گزارش شود، وضعیت قرمز اعلام می‌شود.

این ستاد در مصوبه دیگری، خروج خودروهای بومی از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی را ممنوع اعلام کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی کارشناسان حوزه سلامت از مسافرت به عنوان یکی از راه‌های شیوع ویروس کرونا در ایران نام برده‌ و خواستار کنترل سفرها در ایام نوروز شده بودند.

با این حال وزیر بهداشت ایران در مورد کنترل سفرها گفت که کسی به حرف او گوش نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستکم ۵۰۰ مرگ در روز؛ مقامات ایران در کُندی واکسیناسیون دیگری را متهم می‌کنند

وضعیت بحرانی کرونا در ایران؛ بیمارستان بزرگ دزفول دیگر جا ندارد

هشدار کرونا در ایران؛ روزانه ۳۰۰ خانوار مبتلا در اهواز و یک‌هزار بستری در تهران