«همه دعوتند»؛ کارزار روایت آزار جنسی میان نوجوانان در بریتانیا آغاز شد

نوجوانان در مدرسه‌ای در بریتانیا
نوجوانان در مدرسه‌ای در بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دختری نوشته وقتی برای نخستین بار پسر نوجوانی را بوسیده، آن پسر بلافاصله با زور و فشار، سر او را به طرف میان پاهایش برده است.

آگهی

بیش از ۱۰ هزار جوان در بریتانیا به کارزاری پیوسته‌اند که در آن داستان تجربه خود از آزار جنسی به دست همکلاسی‌هایشان در دوران مدرسه را بازگو می‌کنند.

این افراد به وبسایتی به نام «همه دعوتند» که به همین منظور ساخته شده وارد می‌شوند و تجربه خود را به طور ناشناس در آنجا تعریف می‌کنند. شمار مطالب همرسان شده در وبسایت «همه دعوتند» طی سه هفته اخیر به شدت افزایش یافته و کاربران گاه داستان‌های تکان‌دهنده‌ای از تجربیات خود را در در این رسانه بیان می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایجاد این وبسایت ایده سوما سارا، جوان ۲۲ ساله‌ای بوده است که می‌گوید خودش در جمع نوجوانان هم‌سن و سالش «فرهنگ» رایج تجاوز به عنف را تجربه کرده و پس از گفتگو با دوستانش تصمیم گرفته علیه این مشکل فراگیر اقدامی انجام دهد.

او به خبرگزاری رویترز گفت: «من از زمانی حرف می‌زنم که برخی رفتارهای غیر عادی، عادی‌سازی شده است، رفتارهایی مانند انگولک کردن در مهمانی كریسمس، همرسان کردن عکس‌های خصوصی بدون رضایت شخص، یا متلک‌های جنسیتی آزاردهنده. وقتی این چیزها عادی شود، در واقع راه برای برای اقدامات جنایتکارانه شدیدتر مانند خشونت و تجاوز جنسی گشوده می‌شود.»

بیشتر تجربیات منتشر شده در سایت «همه دعوتند» درباره بدرفتاری پسران با دختران است، اما برخی گزارش‌ها نیز درباره سوء استفاده جنسی پسر از پسر، دختر از دختر و دختر از پسر است. در برخی موارد هم پیام‌های پسرانی دیده می‌شود که از مواردی از آزار جنسی که شاهد آن بوده، یا خود عامل آن بوده‌اند، ابراز انزجار کرده‌اند.

دختر جوانی در یک فرسته در این سایت نوشته که در ۱۴ سالگی یک بار در مهمانی مست کرده و روی کاناپه افتاده و وقتی بیدار شده دیده پسری آلت تناسلی‌اش را در دهان او گذاشته است. دیگری نوشته که عکس‌های برهنه‌اش را برای دوست پسر خود فرستاده ولی او آنها را برای دوستانش فرستاده است. دختری نیز نوشته وقتی برای نخستین بار پسر نوجوانی را بوسیده، آن پسر بلافاصله با زور و فشار، سر او را به طرف میان پاهایش برده است.

برخی از وقایع شرح داده شده در وبسایت بریتانیایی در صورت تأیید ممکن است مصداق جرائمی مانند حمله و تجاوز جنسی باشد. پلیس لندن این رویدادها را «عمیقاً نگران کننده» خوانده و قربانیان را تشویق کرده که برای دادن گزارش جنایات احتمالی به مراکز پلیس مراجعه کنند. سیمون بیلی، افسر ارشد پلیس و مسئول امور محافظت از کودکان بریتانیا به رادیو بی‌بی‌سی گفته است: «پیش‌بینی می‌کنیم تعداد زیادی گزارش و شکایت وارد سیستم بشود.»

این افسر ارشد گفت: «این همان جنبش "من هم" برای مدارس است. این تنها نوک کوه یخ است.»

کارزار «من هم» از مدت‌ها پیش با هشتگ انگلیسی Metoo در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و هدف از آن بیان آزار‌های جنسی علیه افراد و رسوا کردن آزاردهندگان بوده است.

کسانی که در «همه دعوتند» فرسته می‌گذارند، حق ندارند از افراد نام ببرند، اما می‌توانند نام مدرسه یا دانشگاه خود را ذکر کنند.

خبرگزاری رویترز با استناد به فرسته‌های همرسان شده در «همه دعوتند» نوشته است که گزارش آزارهای جنسی در میان نوجوانان مدارس ویژه و برجسته بریتانیا نیز کمتر از بقیه آموزشگاه‌ها نیست.

نظیر چنین کارزاری پیش از این در استرالیا نیز به راه افتاده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از آخرین باری که رابطه جنسی داشتی بگو؛ چگونه با فرزند نوجوان درباره مسائل جنسی صحبت کنیم؟

بنژامن مندی از دو اتهام تجاوز و اقدام به تجاوز جنسی تبرئه شد

هیو ادواردز، مجری برجسته بی‌بی‌سی که در کانون رسوایی تصاویر جنسی قرار دارد در بیمارستان بستری است