صابون‌ هتل‌های لوکس چطور جان کودکان فقیر را نجات می‌دهد؟

صابون‌های هتل
صابون‌های هتل Copyright ویکی مدیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سالانه ۱/۴ میلیون کودک در اثر بیماری‌های قابل پیشگیری جان می‌بازند، حال‌آنکه سالانه تنها در فرانسه و سوییس ۸۵۰ تن صابون دور ریخته می‌شود.

آگهی

یک سازمان غیرانتفاعی سوییسی صابون‌های مصرف‌نشدهٔ هتل‌های لوکس را جمع‌آوری می‌کند و آنها را پس از بازیافت به‌منظور ارتقا بهداشت و سطح سلامت نیازمندان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

هر روز میلیون‌ها صابون کوچک هتل‌ها در سراسر جهان، پس از اقامت مسافرانی که از آنها استفاده نکرده‌اند، دور ریخته می‌شود درحالی‌که در کشورهای روبه‌توسعه که در آنها دسترسی به پزشک دشوار و بیماری‌های مزمن شایع است، شستشو و استحمام ساده جان افراد و به‌ویژه کودکان را نجات می‌دهد.

آمار یونیسف نشان می‌دهد که سالانه ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در اثر ابتلا به اسهال عفونی جان می‌بازند که دلیل عمده‌اش کمبود لوازم بهداشتی و شستشو و نیز آب خوراکی تصفیه شده است.

شمار کل کودکانی که سالانه در اثر بیماری‌های «قابل پیشگیری» جان می‌بازند ۱/۴ میلیون نفر است، حال‌آنکه سالانه تنها در فرانسه و سوییس ۸۵۰ تن صابون دور ریخته می‌شود.

تصویر از اینستگرام سازمان SapoCycle
کارگاه بازیافت صابونتصویر از اینستگرام سازمان SapoCycle

دوروتی شایسر و شوهرش وقتی در سال ۲۰۱۵ از حجم دوررویز صابون در هتل‌ها آگاه شدند، سازمان خیریه‌ای به نام ساپو سایکل (SapoCycle) تأسیس کردند تا این صابون‌ها را بازیافت کنند و در اختیار نیازمندان بگذارند.

این سازمان غیرانتفاعی در سه کشور سوییس، فرانسه و موناکو با ۲۳۵ هتل همکاری می‌کند. جالب آنکه دستگاه‌هایی که در کارگاه این سازمان برای بازیافت صابون از آنها استفاده می‌شود از لوازم آشپزخانه دست دوم تهیه شده و همچنین افراد دچار ناتوانی نیز در کارگاه‌های بازیافت صابون این سازمان به کارآموزی مشغول می‌شوند.

چنین ابتکاری فایده‌ای زیست محیطی نیز دارد، چون دورریز و سوزاندن صابون معضلی در زمینه حفظ محیط زیست به‌شمار می‌رود. گاز کربنیک حاصل از سوزاندن صابون به‌اندازهٔ گاز کربنیکی است که از سوزاندن همان‌مقدار گازوئیل تولید می‌شود، حال‌آن‌که بازیافت صابون و استفادهٔ مجدد از آن این معضل را تا حدود زیادی حل می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز جهانی توالت؛ «۳ میلیارد نفر امکان دست شستن با آب و صابون را در منزل ندارند»

یونیسف: میلیاردها نفرامکانات لازم برای شستن دستها با صابون را ندارند

صابون‌های دست‌ساز مارسی با شیوع کرونا در فرانسه دوباره رونق گرفت