یونان ۲۰۰ سالگی آغاز انقلاب خود را در سایه تنش با ترکیه و بحران اقتصادی جشن گرفت

مراسم استقلال در آکروپولیس یونان
مراسم استقلال در آکروپولیس یونان Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  خبرگزاری فرانسه، رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یونان روز پنجشنبه دویستمین سالگرد آغاز مبارزات برای استقلال از امپراتوری عثمانی در حضور برخی از رهبران خارجی در سایه تهدیدات ترکیه و بحران اقتصادی جشن گرفت.

آگهی

یونان پنجشنبه ۵ فروردین (۲۵ مارس)& دویستمین سالگرد آغاز مبارزات برای استقلال از امپراتوری عثمانی را در حضور برخی از رهبران خارجی و زیر سایه تنش با ترکیه و بحران اقتصادی جشن گرفت.

۲۰۰ پرچم آبی و سفید مقابل پارلمان یونان در میدان سینتاگما در آتن نصب و رژه نظامی با لباس‌های سنتی در این مکان برپا شد. ۲۵ مارس آغاز قیامی در سال ۱۸۲۱ است که دو سال پس از آن منجر به استقلال یونان از امپراتوری عثمانی شد. این روز در یونان تعطیل رسمی است.

به مناسبت ۲۰۰ سالگی انقلاب یونان جشن‌هایی با حضور نمایندگان بریتانیا، روسیه و فرانسه سه قدرتی که یونان را برای تبدیل شدن به یک کشور مستقل یاری کردند برگزار شد.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا و فرانسوا پارلی، وزیر دفاع فرانسه در این مراسم همراه با نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهوری قبرس، اکاترینی ساکلاروپولو و کیریاکوس میتسوتاکیس رییس جمهوری و نخست وزیر یونان حضور داشتند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ابراز تاسف کرد که به دلیل همه‌گیری کرونا و قرنطینه پاریس، نمی‌تواند در این مراسم حاضر باشد.

ماکرون روز چهارشنبه در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی یونان حمایت خود را از این کشور علیه کشور همسایه‌اش ترکیه ابراز کرد که به اعتقاد وی باعث تحریکات در دریای اژه در ماه‌های اخیر شده است.

زمانی که حاکمیت متحدان اروپایی مورد حمله قرار می‌گیرد همیشه باید در کنار آن‌ها قرار بگیریم. این همان کاری است که فرانسه در تابستان سال ۲۰۲۰ انجام داد.
امانوئل ماکرون
رئیس جمهوری فرانسه

وی گفت: «زمانی که حاکمیت متحدان اروپایی مورد حمله قرار می‌گیرد همیشه باید در کنار آن‌ها قرار بگیریم، وقتی استقلال آن‌ها مورد تهدید قرار می‌گیرد پایبندی به مرزهایشان باید حفظ شود. این همان کاری است که فرانسه در تابستان سال ۲۰۲۰ انجام داد.»

ترکیه مدرن در سال ۱۹۲۳ از امپراتوری عثمانی شکل گرفت. این کشور با یونان همچنان روابط پرتنشی را تجربه می‌کند.

تنش‌ها در تابستان گذشته افزایش یافت یعنی زمانیکه ترکیه یک کشتی تحقیقاتی لرزه‌نگاری را به یک منطقه مورد مناقشه در شرق مدیترانه که غنی از منابع هیدروکربن است اعزام کرد. فرانسه در آن زمان دو جنگنده رافال و دو شناور نیروی دریایی خود را به منطقه گسیل کرد.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان تاکید کرد که خواهان ایجاد «راه‌های ارتباطی فعال با ترکیه بدون تحریک و اقدامات تهاجمی» است. وی هشدار داد: «آغوش آتن باز است اما ساده‌لوح نیست.»

آسوشیتدپرس
رژه نظامی مقابل پارلمان یونان با لباس‌های سنتیآسوشیتدپرس

شاهزاده چارلز که پیش از مراسم امروز در افتتاحیه گالری جدید ملی نقاشی شرکت کرده بود گفت که یونان جایگاه ویژه‌ای در قلب او دارد زیرا این کشور مکانی است که پدرش در آن به دنیا آمده است. وی گفت: «امروز مانند سال ۱۸۲۱ یونان می‌تواند روی بریتانیا به عنوان کشور دوست حساب کند.»

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه نیز با استقبال از روابط تاریخی ویژه روسیه و یونان قول داد که روابط دو کشور تقویت شود.

جمعیت محروم از جشن

در مراسم رژه نظامی روز پنجشنبه عموم مردم به خاطر همه‌گیری کرونا مجاز نبودند که به خیابان‌ها بیایند.

AP Photo
هلی کوپترها و جنگنده ها بر فراز آکروپولیس به پرواز در آمدندAP Photo

حدود ۶ هزار پلیس، پهپاد و تک تیرانداز برای تامین امنیت و اطمینان از رعایت محدودیت‌های ترافیکی در آتن مستقر شده‌اند.

در مراسم این روز، جنگنده‌های رافال‌ فرانسوی که اخیرا از سوی یونان خریداری شده است و اف‌-۱۶ های آمریکا بر فراز آکروپولیس پرواز کردند.

نخست وزیر یونان زمانی که در سال ۲۰۱۹ قدرت را در دست گرفت اعلام کرده بود که جشن‌های دویستمین سالگرد انقلاب را به عنوان نقطه‌ آغازی در گذر یونان از بحران مالی ده ساله قرار می‌دهد.

شاهزاده چارلز، با استقبال از مقاومت مردم یونان در «سال‌های سخت ناامیدکننده» بحران اقتصادی تصریح کرد که پس از همه‌گیری کرونا جهان نیاز به بازسازی دارد. وی افزود: «شاید بتوانیم از شجاعت، عزم راسخ و جاه‌طلبی ۱۸۲۱ الهام بگیریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری لفظی وزرای خارجه ترکیه و یونان با شوخی درباره دعوت افطار به پایان رسید

رهبران اتحادیه اروپا برای دیدار با اردوغان به ترکیه می‌روند

آنکارا از تهدید کشتی تحقیقاتی چشمه توسط جنگنده‌های یونان و مقابله به مثل خبر داد